Nem nőnek a BKV tarifái jövőre

Vágólapra másolva!
Nem lesz drágább jövőre a budapesti tömegközlekedés, a vízdíj pedig csak minimális mértékben emelkedik - így határozott csütörtökön a Fővárosi Közgyűlés. Mindkét döntés szembe megy a városvezetőség szándékával. A többi közműdíjról egyelőre nem szavaznak a képviselők.
Vágólapra másolva!

Nem nőnek januártól a BKV tarifái - döntött csütörtöki ülésén a Fővárosi Közgyűlés. A díjakat az idei szinten hagyó, Lakos Imre (SZDSZ) képviselő által jegyzett javaslatot 58 képviselő támogatta, csak párttársa, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes ellenezte.

Az eredeti, a városvezetőség által beterjesztett javaslat 4 százalékos, inflációkövető emelést tartott volna indokoltnak. Eszerint a 300 forintos vonaljegy januártól 320 forintra, a 30 napos bérlet 9400-ról 9800 forintra, a diákbérlet pedig 3700-ról 3800 vagy 3850 forintra drágult volna.

Ikvai-Szabó Imre előterjesztőként arról beszélt, hogy ha nem emelkednek a jegyárak, az 7-8 milliárd forint kiesést jelent a fővárosi cégnek. Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke azt mondta, a jegyáremelés önmagában "nem old meg semmit" a BKV-nál, mivel az informatikai rendszer átállításának költsége és a bliccelők számának növekedése miatt a jegyáremelésnek csak egy kis része jelenne meg a társaságnál bevételként.

Vízdíj: köbméterenként plusz egy forint

Köbméterenként egy forinttal nő a vízdíj a fővárosban 2010-ben - erről egyszavazatnyi többséggel határozott a közgyűlés. A képviselők nem fogadták el a városvezetés 4,7 százalékos vízdíjemelési előterjesztését. Az egy forint pluszt a víztermelő kapacitással rendelkező önkormányzatok kapják.

A Fidesz frakcióvezetője, Tarlós István a közgyűlés szünetében újságírók előtt arra emlékeztetett, hogy a BKV tarifáinak, valamint a közműdíjaknak a jövő évi emelését még a szocialisták a szabad demokratákkal együtt terjesztették elő, ám az ülésen már nem szavazták meg. (Az MSZP koalícióból való kilépése óta a képviselők most először döntöttek úgy az előterjesztésekről, hogy azokat a kisebbségből irányító SZDSZ-es vezetőség nyújtotta be az ellenzéki többségű testületnek.)

A többi közműről később

A csütörtöki ülésen a képviselők nem vették napirendre a csatorna-, a szennyvízszippantási és a szemétszállítási szolgáltatások díjemelésére vonatkozó előterjesztéseket. Az SZDSZ-es előterjesztések szerint a csatornadíj 17, a szemétdíj 4,36, a szennyvízszippantás díja pedig 5,6 százalékkal emelkedne.

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szerdai sajtótájékoztatóján a csatornadíj jóval infláción felüli emelését részben a csepeli központi szennyvíztisztító üzemeltetésének többletköltségeivel indokolta. "Ez a zöld Budapest és a kék Duna ára" - jelentette ki.

Bár Horváth Csaba főpolgármester-helyettesként tartott utolsó sajtótájékoztatóján azt mondta, a BKV működésének racionalizálására készített javaslata nem tartalmaz érdemi járatritkítást, a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén kiderült: a politikus 40-50 buszjárat megszüntetését javasolja a közlekedési társaságnak.

Wintermantel Zsolt (Fidesz) kérésére kiosztották a képviselőknek azt a "nem nyilvános" minősítésű dokumentumot, amelyet Horváth Csaba (MSZP) még főpolgármester-helyettesként készíttetett arról, hogyan érhető el forrásmegtakarítás a BKV-nál.

Hárommilliárd forintot úgy takarítanának meg, hogy 2010-ben nem lenne a közlekedési cégnél béremelés, továbbá csökkentenék a dolgozóknak a kollektív szerződésben foglalt juttatásait is; a két intézkedéssel körülbelül 3,2 milliárd forintot lehetne megspórolni Horváth Csaba szerint.

További négymilliárd forintot a szállítási teljesítmény 8 százalékos csökkentésével, azaz járatritkítással érhetne el a BKV Horváth Csaba szerint. Ez a szakpolitikus szerint körülbelül 40-50 buszjárat megszüntetését jelentené, vagyis megszűnne a buszjáratok negyede.

Horváth Csaba Wintermantel Zsolt szavaira úgy reagált, hogy a szállítási volumen csökkentésével a javaslata nem számol, csak "felveti a lehetőségét".