Egymilliós bírság megtévesztő reklámért a KiK-nek

Vágólapra másolva!
Egymillió forintos bírságot szabott ki a GVH a KiK Kft-re, amiért a cég a fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámokat használt.
Vágólapra másolva!

Egymillió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a KiK Kft.-re, mert a vállalkozás olyan piacelsőségi állításokat tett, amelyeket nem tudott igazolni. A GVH amiatt indított eljárást, mert észlelte, hogy a KiK reklámújságjaiban "Az árban a Nr. 1." felhívás található, illetve az "Ők itt vásárolnak a Nr. 1-nél" mondat olvasható.

"A TNS Infratest 2007. decemberi KiK-vásárlói felmérése szerint Németországban a vevők 76 százaléka, Ausztriában pedig a 85 százaléka választotta a KiK-et" mondat olvasható. A 2009. március 4-től érvényes újságban pedig "A TNS Infratest 2008. decemberi KiK-vásárlói felmérése szerint Németországban a vevők 80,5 százaléka, Ausztriában pedig a 83 százaléka választotta a KiK-et" állítások szerepeltek.

A GVH szerint "Az árban a Nr. 1 most már Magyarországon is" kijelentés többes tartalommal bír. Az állítás - elsődleges tartalma szerint - azt az információt juttatta el a fogyasztók felé, hogy az Ausztriában és Németországban az árban a Nr. 1 KiK termékei most már Magyarországon is megvásárolhatók. Ugyanakkor a szóban forgó mondat azt is jelentheti, hogy a KiK az árban a Nr. 1. Ez a jelentés jelent meg közvetlenül a szórólapokon és újsághirdetésekben közreadott tájékoztatásokban. Mivel a tájékoztatás a magyar fogyasztók számára készült kiadványban jelent meg, így az átlagos fogyasztó számára nyilvánvalóan ez azt jelenti, hogy Magyarországon a KiK árai a legalacsonyabbak.

A fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát, megalapozottságát a tájékoztatás közreadójának kellett volna igazolnia, bizonyítania. Erre nem került sor.

A szóban forgó nem bizonyított állításoknak a tájékoztatásokban való megjelentetésével az eljárás alá vont tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert valótlan tényállításai alkalmas voltak arra, hogy megtévesszék a fogyasztót a KiK által forgalmazott termékek ára tekintetében. Ezáltal a KiK a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára késztethette, amelyet egyébként nem hozott volna meg. Emiatt a KiK egymillió forint bírságot kapott. A bírság összegének meghatározásakor enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a jogsértő tájékoztatás korlátozott jellegű és körű volt, a jogsértéssel elért előny valószínűleg nem jelentős, a KiK piaci részesedése pedig nem számottevő.