Stabilan 70 milliárdot költünk tömény alkoholra

Vágólapra másolva!
Ismét 70 milliárd forintot költöttünk tömény alkoholra tavaly, csakúgy mint egy évvel azelőtt. Lényegesen csak a vodka és a gin forgalma növekedett ez idő alatt, míg a pálinkákon belül a kommersz háttérbe szorult a prémium márkákkal szemben.
Vágólapra másolva!

Az égetett szeszesitalok forgalma a szervezett kiskereskedelemben stabilan mintegy 70 milliárd forint 2008. december-2009. novemberben, ahogyan az előző hasonló időszakban is. Mind értékben, mind mennyiségben két italfajta bolti eladása tudott növekedni, az előző évhez képest: a vodka 8 és 2, valamint a gin 15, illetve 9 százalékkal.

A Nielsen piackutató felmérése szerint a legnagyobb, 10 milliárd forintot meghaladó bolti forgalmat a bitter, pálinka és vodka érte el. A kiskereskedelmi trendek nehezen hozhatók közös nevezőre, mert kategóriánként eltérően változtak a vásárlási és a fogyasztási szokások.

A bitter 15 milliárd feletti kiskereskedelmi eladása értékben 1 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal csökkent, 2008. december-2009. novemberben, az előző évhez képest.

A magasabb árszínvonalú bitter italok bolti eladása emelkedett, főként a gyártók aktív akciói következtében. Így piaci részesedésük értékben eléri a 70 százalékot, a bitteren belül. A kommersz és a középes árszínvonalú szegmensek mutatója viszont 1-1 százalékponttal kisebb lett, és 15-15 százalékra módosult. Erősek a gyártói márkák bitternél. Ugyanis a kereskedelmi márkák piaci részesedése értékben mindössze 4 százalék, az előző évi 3-mal szemben.

A pálinka és pálinka jellegű italok éves piaca megközelíti a 15 milliárd forintot. Értékben 1 százalékkal nőtt a bolti eladásuk, mennyiségben viszont 8-cal csökkent. Jelentősen nőtt a prémium pálinkák forgalma, kisebb mértékben a közepes árfekvésű, és csökkent a kommersz.

A pálinka értékesítésében még mindig erős a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek pozíciója Amíg azonban az 51-200 négyzetméteresek piaci részesedés értékben maradt 20 százalék, addig az 50 négyzetméteres és kisebbek mutatója 26-ról 21 százalékra csökkent. Nyertes a hipermarket, amelynek részaránya 34 százalékra emelkedett.

A vodka forgalma túllépett a 11 milliárd forinton. A közepes árszínvonalú szegmens részesedése 45-ről 47 százalékra emelkedett, a prémiumé pedig 9-ről 10-re. Csökkent viszont a kommersz részaránya, 46-ról 43 százalékra. A piac bővülése a 0,5 literes és a 0,7 literes növekedésének köszönhető. A többi szegmens forgalma ugyanis némileg csökkent.

A brandy bolti eladása értékben 7, mennyiségben 11 százalékkal csökkent. Az éves piac még meghaladja a 9 milliárd forintot.

A whisky 7 és a likőr 6 milliárd feletti éves forgalma értékben 3, illetve 13 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Mennyiséget tekintve a változás mínusz 12, illetve 15 százalék.

A rum 4 milliárdot meghaladó éves forgalma szintén csökkent, 2 százalékkal. Mennyiséget tekintve a csökkenés mértéke 8 százalék.

A vermut éves bolti eladása 3 milliárd forint felett mozog, - lefelé. Értékben 8, míg mennyiségben 14 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen.

A gin éves forgalma, a nagyarányú növekedés következtében meghaladja az 5 milliárd forintot, 2008. december-2009. novemberben.