Vágólapra másolva!
A magyar állam keresetet nyújtott be az Európai Bíróságnál idén február végén az M43-as autópálya finanszírozásával, illetve az uniós támogatás összegével kapcsolatban - közölte a pénzügyi tárca.
Vágólapra másolva!

"Az Európai Bizottság (EB) M43-as autópálya támogatása kérdésében képviselt álláspontjával nem értünk egyet. Az EB egyetlen ügyben döntött, ez az M43-as autópályát érinti. Ebben az ügyben a magyar állam keresetet indított az Európai Bíróságnál idén február végén, az erre nyitva álló határidőben" - közölte az [origo]-val a Pénzügyminisztérium (PM).

A Napi Gazdaság hétfői cikke szerint 10 milliárd forint támogatást akar megvonni az EB Magyarországtól, mert az M43-as autópálya építéséhez kapcsolódó támogatásoknál a magyar hatóságok az áfát is az elszámolható költségek közé sorolták, holott ez a bizottság szerint ellentétes a szabályokkal.

A szakasz teljes költsége 85,12 milliárd forint, amelyből 80,54 milliárd forint számolható el, ebből a támogatás 49,88 milliárd forint. A bizottság álláspontja alapján a teljes, 85,12 milliárd forint költséggel szemben az elszámolható költség mindössze 64,44 milliárd forint. A támogatás ennek alapján 39,87 milliárd forint, ami tízmilliárd forinttal kevesebb, mint a Nemzeti Infrasturktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által kiszámított összeg.

A pénzügyi tárca szerint a vita lényege az, hogy a fejlesztés bekerülési ára és annak áfavonzata együtt képezik-e az uniós támogatás alapját, avagy csupán a bekerülési ár áfa nélkül. A magyar álláspont az, hogy a támogatást a bruttó összegből kell számolni, ez az érvelés az uniós joggal harmonizált áfa-törvény szabályaihoz igazodik - közölte a PM.

A magyar érvelés szerint a hazai infrastruktúra fejlesztőjeként ugyanis a NIF Zrt-nek nincsen lehetősége arra, hogy az autópálya megépítéséhez kapcsolódó áfát visszaigényelje, ilyen esetben pedig az uniós szabályok értelmében bruttó támogatásnak kell megvalósulnia.