Megjött a Malév-pénz, jöhetnek az állami milliárdok

Vágólapra másolva!
Az orosz Vnyesekonombank néhány napos késéssel, szerdán átutalta a Malév államosításáról szóló szerződésben szereplő 32 millió eurót, így megnyílt az út, hogy az állam tőkét emeljen a társaságban.
Vágólapra másolva!

Átutalta az orosz állami Vnyesekonombank azt a 32 millió eurós bankgaranciát, amit az Malév korábbi fő tulajdonosának, az AirBridge Zrt.-nek ígért a magyar légitársaság privatizációjakor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek fizetendő bérleti díjakra - jelentette be szerdán a Pénzügyminisztérium szóvivője.

Pichler Ferenc hozzátette: a magyar állam csütörtökön végrehajtja a Malévban az alaptőke már korábban bejelentett emelését.

Késett az utalás

Az ügy előzménye, hogy másfél hete Oszkó Péter pénzügyminiszter, az orosz Vnyesekonombank, a korábbi fő tulajdonosa, az AirBridge Zrt., a Malév Zrt. és az MNV Zrt. képviselői aláírták a légitársaság eladásáról szóló dokumentumot, amely szerint a magyar állam szerez meghatározó, 95 százalékos tulajdont a cégben. (A fennmaradó 5 százalékkal az AirBridge rendelkezik.)

A megegyezés alapján magyar állam a Malév tőkeemelésében részben készpénzzel, részben pedig apporttal, korábbi adósságok konvertálásával vett részt, így összesen 25,2 milliárd forinttal emelt tőkét a légitársaságban. Az MNV Zrt. már korábban kezdeményezte a Vnyesekonombankkal (VEB) szemben a korábban vállal 32 millió eurós garancia lehívását, a bank vállalta, hogy három napon belül fizet, ám csúszott a fizetés, végül csak ezen a héten szerdán történt meg az átutalás.

Brüsszel jelzésére vár a jelentős leépítést tartalmazó terv

A Malév helyzete az orosz bank utalásával és az állami tőkeemeléssel sem oldódik meg végleg. Brüsszel jóváhagyására vár még a Malév átalakítási terve, amely szerint 2012-re üzemi szinten nyereséges lehet a vállalat.

Martin Gauss, a cég vezérigazgatója a múlt csütörtökön azt nyilatkozta: az új üzleti terv évi több mint hatmilliárd forint megtakarítást tartalmaz, amit a beszállítói szerződések újratárgyalásával, létszámcsökkentéssel, az egyszerűsített flotta olcsóbb üzemeltetésével, a jegyértékesítés új alapokra helyezésével és leépítéssel kíván elérni a cég. A társaság jelentős elbocsátást tervez az átalakítás keretében: a 2008 óta történt 200 alkalmazott elbocsátása után még további 300-400 fővel kell kevesebbet foglalkoztatni a Malévnél.

A cégvezető akkor utalt arra is, hogy az államosítás eredményeként több mint 20 milliárd forint készpénzhez jut a Malév, ebből rendezi minden adótartozását, és marad közel négymilliárd forint készpénz is. Ebből fizetik ki a beszállítóknak járó tartozás egy részét, és finanszírozzák a napi működést. Martin Gauss megjegyezte: ugyanakkor persze bevétele is van a Malévnak. A szükséges pénzügyi források nagyságáról a vezérigazgató a még folyó tárgyalások miatt nem kívánt információt adni, csak annyit mondott, hogy a közel négymilliárd forint készpénzen felül még friss tőkére lesz szükséges a Malévnak.