Több tízmilliárd forintos hitelt venne fel a MÁV-vezér

Vágólapra másolva!
A MÁV első embere szerint az idén 40-45 milliárd forint pluszforrásra lesz szüksége a cégnek, amit hitelből és kötvényekből fedezhet, a személyszállítás és pályavasút szétválasztására azonban így sincs pénz.
Vágólapra másolva!

Lekerült a napirendről a MÁV csoport szétbontása személyszállító és pályavasút cégre; a vasúttársaság a tervezetthez képest 29 milliárd forinttal mérsékelte 2009. évi veszteségét - olvasható Andrási Miklósnak, a MÁV elnök-vezérizgatójának kedden a Világgazdaságban megjelent interjújában.

A tervezett 64 milliárd helyett 35 milliárd forint volt tavaly a MÁV Zrt. vesztesége, de a javulás ellenére vészesen csökken a társaság saját tőkéje, így az év végén állami szerepvállalásra lesz szükség. A megoldásról a pénzügyi és a közlekedési tárca szakemberei tárgyalnak. Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a takarékosság mellett egy egyszeri tétel, 19 milliárd forint áfa-visszatérítés is mérsékelte a veszteséget.

Az idén 17 milliárd forint megtakarítást tervez a MÁV. Ebből hatmilliárd forintot a vontatási költségek csökkentése tesz ki. Az áramot a tavalyinál 26,6 százalékkal olcsóbban vásárolja idén a társaság. Az utasforgalom évek óta csökkenő tendenciája - az elnök-vezérigazgató reményei szerint - ebben az évben megáll. A csökkenő áruszállítás miatt mérséklődött a pályahasználati díjbevétel. Andrási Miklós szerint a fontos az, hogy a nemzetközi forgalom ne kerülje el Magyarországot.

A társaság számára 2010-ben elégnek ígérkezik 40-45 milliárd forint pluszforrás hitelből és kötvényekből. A csoport további átalakításának megkezdéséhez viszont 30-50 milliárd forintra lenne szükség. A személyszállítás és pályavasút szétválasztását előkészítette a menedzsment, de a megvalósítására nincs pénz.

Az elnök-vezérigazgató a lapnak elmondta, hogy megfontolandó a későbbiekben az árufuvarozás újbóli felépítése, de nem feltétlenül a MÁV-on belül. Az áruszállításban különösen nagy előrelépés az lenne, ha Magyarországot szemelnék ki uniós tranzitállamnak a széles nyomtávú vasút európai uniós kibővítésében gondolkozó kazah, orosz és kínai vasúttársaságok.

Szanálni vagy nem szanálni?

A MÁV pénzügyeinek és a fenti hitelfelvételnek a sorsa egyelőre kérdéses, az állami vállalat ugyanis egyike azoknak, amelyeket a Fidesz megválasztása esetén szanálhat - legalábbis erre utalnak azok a nyilatkozatok, amelyeket az ellenzéki politikusok tettek ezzel, illetve a 2010-es költségvetéssel kapcsolatban. Varga Mihály, a párt alelnöke már tavaly októberben azt mondta, hogy a büdzsé nem számol a MÁV és a BKV adósságával, miközben Oszkó Péter pénzügyminiszter szerint a két állami társaság teljes adósságállományának visszafizetése nem indokolt és nem is kötelező.

"A pénzügyminiszter legyinthet erre, azt is mondhatja, hogy utánam az özönvíz, de ezekkel az adósságokkal valamit kezdeni kell" - jelentette ki Varga. A Fidesz már kormánypártként is a szanálás híve volt: az 1998-ban szanált állapotban átvett MÁV adósságait egy 1999-es és egy 2001-es döntésével is átvállalta (a MÁV-ot azóta nem szanálták).