Obama szigorú lépéseket ígért az olajkatasztrófa miatt

Vágólapra másolva!
Olcsó és rossz megoldásokat választott a BP a két hónapja megsérült és az óceánt azóta szennyező fúrótornyának építéséhez egy amerikai kongresszusi vizsgálat szerint, s ez nagyban hozzájárult a két hónappal ezelőtti olajkatasztrófához. Obama rendkívüli beszédében jelezte, hogy mindent megfizettetnek az olajtársasággal.
Vágólapra másolva!

Az amerikai kormány szerint a British Petrolnak (BP) széles körű anyagi felelősséget kell vállalnia az általa okozott olajkatasztrófa után, főleg, hogy egy kongresszusi vizsgálóbizottság szerint a cég az alacsonyabb költségekre törekedve több olyan hibát is elkövetett, ami a katasztrófához vezetett.

A várható tömeges kártérítési igények miatt Barack Obama kormányzata már fel is szólította az olajipari vállalatot, tegyen félre 20 milliárd dollárt ezekre az esetekre, mielőtt kifizeti a tulajdonosoknak járó nyereséget, azaz az osztalékot (ez több mint 10 milliárd dollár).

Obama elnök különleges formáját választotta a felszólításnak. Megválasztása óta először tett hivatalos bejelentést a Fehér Ház ovális irodájából, az elnök közölte, a kormányzat a legmagasabb szinten foglalkozik az olajkatasztrófával. "Megfizettetjük a BP-vel az általa okozott károkat" - mondta Barack Obama, felszólítva az olajtársaságot, hogy tegyen félre pénzt a károsultak számára, bármennyit jelentsen is az. Az elnök a "nemtörődömség" kifejezéssel illette a vállalat viselkedését.

Kártérítési igények várhatók

A kártérítési igények abból adódnak, hogy az olajfolt az Egyesült Államok déli partjainál tönkretette a környezetet, több vállalkozást csődbe vitt, és nem kímélte a strandokat sem. (Az ezekről szóló képgalériát a lenti képre kattintva érheti el.)

A hírnevén ejtett komoly folton túl az olajszennyezés pénzügyi szempontból is katasztrofális következményekkel járhat a BP szempontjából, a cégnek ugyanis a kármentésen kívül a kártérítésekkel, egyre növekvő adósságheggyel és a befektetők bizalomvesztésével is meg kell küzdenie. Az olajcég papírjainak besorolását a legnagyobb európai hitelminősítő, a Fitch jelentősen lerontotta, a BBB kategória komoly jelzés a piac számára is: az egykor prosperáló olajmamutnak könnyen fizetési gondjai akadhatnak a jövőben a Deepwater Horizon két hónappal ezelőtti katasztrófája miatt.

Az eddigi sokszorosa lehet a kármentés

Egyelőre azt sem tudni, hogy pontosan mennyibe kerül majd a vállalatnak az olajszennyezés. A New York Times szerint elemzők 17 és 60 milliárd dollár közé becsülik a Mexikói-öböl helyreállításának költségeit. Az összeg hatalmas, főleg annak fényében, hogy a BP bejelentése szerint eddig "mindössze" 1,6 milliárd dollárt emésztett fel a kármentés. Ezeket és a politikusi követeléseket is beárazva a BP részvényei sokat veszítettek értékükből: hétfőn az osztalékkal kapcsolatos bejelentés miatt közel 9 százalékos esést mutatott be a papír, április óta pedig megfeleződött a cég tőzsdei értéke.

A BP a pénzügyi feladatot nem egyedül kívánja megoldani. A lap szerint a cég neves intézményektől, a Goldman Sachstól, a Blackstone Grouptól és a Credit Suisse-től kért pénzügyi tanácsadókat, hogy kezelni tudja a növekvő adósságát, de azt kijelentették, hogy nem mennek csődbe - legalábbis egyelőre.

Forrás: AFP/Spencer Platt
A BP-t a halálhoz is hasonlítják (A képgalériáért kattintson a fotóra!)

Befektetési szakértők szerint könnyen lehet, hogy a BP felfüggeszti vagy csökkenti az osztalékfizetést, hogy a 20 milliárd dollárt zálogba tehesse, ahogy azt az amerikai politikusok elvárják. Fadel Gheit, az Oppenheimer intézet olajipari elemzője szerint viszont pozitív hozadéka is lenne egy ilyen lépésnek, az osztalék felfüggesztése ugyanis jelentősen csökkentené a politikai nyomást a BP-n, és a pénzügyi rugalmasságot is növelné.

Egyik hiba a másik után

Az amerikai kongresszus vizsgálóbizottságának jelentése szerint a katasztrófához az is hozzájárult, hogy a BP több esetben is a könnyebb utat választotta a megrongálódott olajfúrótoronynál. A demokrata vizsgálóbiztosok szerint a károkhoz képest elenyésző összeget, 7-10 millió dollárt spórolt az olajcég azzal, hogy olcsóbb, de kockázatosabb tömítéseket és acélcsöveket használt az építménynél.

Az Associated Press értesülései szerint a céges e-mailek arról tanúskodnak, hogy az olajcég siettette a munkálatokat, és az utolsó pillanatban is végeztek változtatásokat. Brian Morel mérnök azt írta kollégáinak, hogy "2-3 napon belül elindítjuk, úgyhogy gyors válaszra van szükségem. Bocsánat a késői értesítésért, ez rémálom, ami mindenkit érint."

A BP pénzügyi adatai (2009)


Teljes bevétel: 246,14 milliárd dollár

Adózás előtti eredmény: 25,12 milliárd dollár

Profit: 16,58 milliárd dollár

Egy részvényre jutó nyereség: 6,36 dollár

Egy másik levélből az derül ki, hogy a BP a gyorsabb termelés érdekében kihagyta a 9-12 órás vizsgálatot, amelyből annak kellett volna kiderülnie, hogy megfelelően megkötött-e az építéshez használt cement. A vizsgálat lefolytatására igazolt céget hazaküldték, mondván, hogy nincs rájuk szükség. A BP kritikusai felhozták azt is, hogy a csövek közti illesztékek nem voltak megfelelően biztosítva. A harmadik megemlített hiba abból adódott, hogy nem megfelelő ideig tesztelték, hogy nincs-e túlnyomás a gáz miatt. Ezt a fúráskor kiásott iszap keringetésével lehetett volna elérni, a szakértői anyagok szerint 12 órás eljárás lett volna szükséges, de a BP ezt a folyamatot is lerövidítette.

1000 hordó helyett akár 60 000

Az április 20-i baleset óta óriási mennyiségű nyersolaj került az Atlanti-óceán felszínére, maga a fúrótorony felrobbanása pedig 11 ember életét követelte. A Barack Obama által felkért tudományos csoport a korábbi becslésekhez képest teljesen más eredményre jutott, hogy mekkora mennyiségű olaj került a Mexikói-öböl vizébe. A BP napi 1000-5000 hordónyi mennyiséget becsült korábban a speciális gyűjtőszerkezet felhelyezése előtt, a kormány csapata szerint viszont valójában 35-60 ezer hordó lehetett a kiömlő olaj mennyisége.

A megrongálódott torony szivárgó részére egy tölcsérként funkcionáló szerkezetet helyeztek június elején, amely a kiömlő olaj jelentős részét képes begyűjteni. Tony Hayward, a BP vezérigazgatója szerint ezzel napi 10 ezer hordónyi olajat tudnak összegyűjteni a kiáramló mennyiségből. A BBC-nek nyilatkozva a vezér ígéretet tett, hogy helyreállítják az öböl eredeti állapotát.