Megduplázhatják a magyar növekedést az autóipari beruházások

Vágólapra másolva!
A múlt héten bejelentett autóipari beruházások főszerepet játszhatnak a magyar gazdaság talpra állásában, az új üzemek százalékokkal vihetik feljebb pár év alatt a magyar gazdaság teljesítményét. A gyárbővítésekből a forint is profitálhat, így akár a devizahitelesek gondjai is enyhülhetnek.
Vágólapra másolva!

Komoly egyszeri löketet kaphat néhány éven belül a magyar gazdaság, az elkövetkező években beérő autóipari beruházások akár több százalékkal is feljebb tolhatják a magyar gazdasági teljesítményt, sőt, a fejlesztések már a termelés beindulásáig is javítják majd a statisztikát a gyárépítések miatt. A múlt héten az Audi és az Opel is nagyszabású magyarországi beruházást jelentett be, a két autógyártó által tervezett bővítésnek köszönhetően 2012-ben meg is indulhat a nagyobb volumenű termelés Szentgotthárdon és Győrben. Ekkorra futtatja majd fel a működését a kecskeméti Mercedes-gyár is, amelynek felépítését több mint két éve jelentette be a német társaság.

Az Audi 900 millió eurós beruházásról Orbán Viktor miniszterelnök is azt mondta, hogy "nemzetgazdasági jelentőségű", mert a kibővített üzem csúcskapacitáson plusz 2 százalékpontos növekedési potenciált jelent majd a magyar gazdaságnak 2013-tól. A magyarországi gyárában motorokat előállító Opel esetében nem hangzott el konkrét szám, a szintén 2012-ben induló Mercedes-gyár pedig szintén komoly GDP-növekedést jelenthet. Az [origo] péntek délelőtt megkereste a Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy a tárcának vannak-e pontos becslései arról, hogy a most bejelentett beruházások mennyivel emelhetik 2012-2013-tól a magyar GDP-t és a növekedési pályát, de cikkünk megjelenéséig nem jött válasz a tárcától.

Százalékpontok

"Nem szabad egy kalap alá venni a beruházási értékeket, a befektetésre szánt összegek fokozatosan, évek alatt épülnek be a magyar gazdaságba" - mondta az [origo]-nak Németh Dávid, az ING közgazdásza. Németh szerint a gyárberuházások 1-2 százalékpont közötti lökést adhatnak a GDP-nek, ha a jelenlegi prognózisok beválnak, akkor a 2,5-3 százalék körül potenciális fejlődési ütem ennyivel emelkedhet.

Barcza György, a K&H Bank vezető közgazdásza szerint egyelőre korai lenne 2013-ra vonatkozóan becsléseket készíteni, most az elemzők a 2011-es, 2012-es előrejelzésekkel vannak elfoglalva, de az biztos, hogy látványos többletet hoznak majd a beruházások. Ha a nemzetközi gazdasági is felívelőben lesz akkor, a 4 százalékos növekedés elérhető. "Sőt, ha beindul a pozitív spirál az adócsökkentéssel, azaz alacsonyabb terhelés mellett több lesz a foglalkoztatott, akkor ezt meghaladó ütemű fejlődésre is van kilátás" - tette hozzá Barcza.

"A termelés felfutásáig is kedvező hatással vannak a beruházások a magyar gazdaságra: a gyárépítés elindulása segíti az építőipart, a gépiparnak az egységek berendezésénél jut főszerep" - mondta Németh , aki figyelmeztetett arra is, hogy egyszeri többletről beszélünk, az adott évet követően csak akkor növelik a GDP növekedési ütemét a különböző gyárak, ha bővítik a termelést. A gyártás mellett indirekt módon a beruházásokkal járó többezres munkahely-teremtés is segíti a növekedést. (Az Opel beruházása közvetlenül 800, a beszállítóknál pedig további 200 új munkahelyet teremt, az Audi új befektetése 2500 állás jelent, a Mercedes-gyár pedig szintén 2500 embernek ad majd munkát a tervek szerint.) A különböző üzemekben munkához jutó emberek felhalmozása, megtakarítása és fogyasztásra fordított kiadásai is javítja a gazdasági teljesítményt.

Makrogazdasági szempontból további fontos tényező, hogy az alapvetően exportra gyártó beruházások javítják a külkereskedelmi és a folyó fizetési mérleget, ami Magyarország külföldtől való függőségét csökkenti, a magyar gazdaságról alkotott külső képet pedig javítja."Örülni kell annak, hogy ezek a cégek minket választottak" - mondta Németh, és hozzátette: az autógyártók általában a kisebb haszonkulccsal előállított, kiskategóriájú modellek gyártás telepítik a viszonylag olcsó országokba a profitnövelés érdekében.

Fokozatos megjelenés

A GDP-statisztikákat készítő Központi Statisztikai Hivatal szerint a GDP-ben fokozatosan jelennek meg az említett beruházások. Először a gyárépítések miatt az építőiparban jelennek meg a többletek, majd a termelés megindulása után az úgynevezett járműgyártás nemzetgazdasági ág hozzáadott értéke fog megugrani. A KSH tájékoztatása szerint a közútijármű-gyártás 689 milliárd forintot adott 2007-ben a teljes GDP-hez, ami több mint 3 százalékos részesedést jelentett.



A K&H Bank szakértője Szlovákia esetét hozta fel példának, az alapján biztosan állítható, hogy az autóipari beruházások fordulatot hozhatnak, az Eurostat adatai alapján 2000-ben még 1,4 százalékos volt a bővülés, a időközben beinduló autóipari beruházások miatt 2005-ben már 6,7, egy évvel később 8,5, 2007-ben 10,6 százalékos volt a növekedés.

A devizahiteleseknek sem mellékes

A gazdasági fejlődésre gyakorolt általános hatás mellett egy, a lakosságot is érintő közvetett pozitív hatással is járhatnak a beruházások. A cégek beruházásra, építkezésre, gépek beszerzésére szánt eurómillióinak egy részét át kell váltani forintra, ez pedig az említett nagyságrendekben vételi nyomás miatt pozitív irányba tolhatja az árfolyamot, vagyis emiatt erősödhet a forint az euróval, a dollárral és áttételesen a svájci frankkal szemben is. Igaz viszont, hogy ez is elhúzódó folyamat, a beruházásokhoz kapcsolódó forintkereslet fokozatosan jelenik meg a piacon, tehát látványos egyszeri árfolyamerősödést nem okoz.

Barcza György szerint a devizahitelesek nem csak a konkrét átváltás miatt, hanem növekedési oldalról is támogatást kaphatnak az autógyáraktól, a beinduló növekedés miatt ugyanis a befektetők szemében javulni fog Magyarország megítélése, ez pedig a nemzeti pénz felértékelődését hozhatja magával. Barcza szerint ezt mutatja a szlovák példa is: Szlovákiában az euró bevezetése előtti, többéves jelentős gazdasági fejlődést a korona komoly, nagyságrendileg 20 százalékos felértékelődése kísérte.

Felzárkózhatunk Szlovákiához

Amennyiben a magyarországi autógyártó üzemek csúcsra járnak, akkor Magyarországon 2013-ban több mint 440 ezer autót gyárthatnak. Ennek fele az esztergomi Suzuki-gyárból kerülhet ki, a Mercedes 100 ezer, az Audi 125 ezer autót gyárthat majd. A tavalyi adatok alapján a magyar autóipar 180 ezer személygépkocsit állított elő, míg a regionális első Csehország 1 milliót, Lengyelország 820 ezret, Szlovákia pedig 460 ezret.


Amennyiben az autóipari beruházások közvetlenül, illetve közvetve lökést adnak a forintnak, akkor az a devizahitelesek gondjait is enyhítheti, hisz a magyar pénz erősödése látható lenne az elmúlt hónapokban, elsősorban a bivalyerős svájci frank miatt jelentősen megemelkedő törlesztőrészleteken is. A magyar hitelek közel 70 százaléka devizaalapú, a többség pedig svájci frankban vette fel a kölcsönt, a frankárfolyam változása így 1,7 millió magyar pénztárcáját érinti közvetlenül, közülük a késve fizetők aránya már több mint 8 százalék. (A devizahiteles mentőcsomagokról itt olvashat részletesen).