A gyógyszerkasszán és a közlekedésen is spórolna Matolcsy

Vágólapra másolva!
Jövő február végére várhatók azok a reformok, melyekkel 600-800 milliárd forint megtakarítás érhető el - mondta kedden Matolcsy György. A nemzetgazdasági miniszter szerint 100 milliárdot lehetne spórolni a gyógyszerkasszán, 50 milliárdot a közösségi közlekedésnél, emellett felülvizsgálnák a rokkantnyugdíjasok helyzetét is.
Vágólapra másolva!

Matolcsy György nem tart attól, hogy a különadóval sújtott szektorok visszafogják beruházásaikat vagy hitelezési aktivitásukat a bankok - erről a nemzetgazdasági miniszter a hvg.hu-nak adott interjújában beszélt.

Elmondása szerint az energiaszektorban, a telekommunikációs szektorban és a kiskereskedelemben - ahol válságadót kell fizetni - a magyar átlaghoz képest kiugró a jövedelmezőség, 20-30 százalék közötti a profitráta. A bankszektorban pedig azért nem számít a hitelezés elapadására, mert ha a bankok "pótolni akarják a kieső nyereséget, akkor növelni fogják a hitelnyújtást" - tette hozzá.

Matolcsy elmondta azt is, hogy a nyugdíjpénztár vagyonából 2011-ben 530 milliárdot, 2012-ben pedig 250 milliárd forintot utalnak át az állami nyugdíjalap hiányának fedezésére. "A 2013-as és 2014-es költségvetési egyensúlyt pedig a jövő február végén megjelenő strukturális reformprogram biztosítja" - mondta Matolcsy, hozzátéve, hogy a reform során minden nagyobb költségvetési tételt felülvizsgálnak.

"A 360 milliárdos munkaerő-piaci alapnál 100-120 milliárdot, a 340 milliárd forint körüli gyógyszerkasszánál is mintegy 100 milliárdot lehetne megtakarítani a szerkezeti reformok során" - hangsúlyozta a miniszter.

A nyugdíjrendszer átalakításával együtt Matolcsy szerint felül kell vizsgálni a rokkantnyugdíjasok helyzetét is. "Magyarországon 12 százalék a rokkantnyugdíjasok aránya, míg az OECD-országok átlaga 6 százalék. Összesen 420 ezer fő van Magyarországon rokkantnyugdíjasként nyilvántartva, ám ha az OECD-átlaghoz közelítenénk, számuk 210 ezerre apadna" - fejtegette.

Tarthatatlanul magasnak nevezte a MÁV évenkénti 150 milliárdos állami támogatását a miniszter, megjegyezve, hogy ennyit kapnak jövőre is. "Mintegy 50 milliárdot meg lehetne spórolni, ha a közösségi közlekedés területén 2012-ben reformokat léptetnek életbe" - mondta.