A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azt mondta a Világgazdaságnak, hogy egyetért az ingyenes utazás mellett is kötelező regisztrációs jegy eredeti céljaival, de a gyakorlatban megvalósult rendszert felülvizsgálnák.
A regisztrációs jegyet 2010. március 1-jén vezették be azok számára, akik ingyen vehetik igénybe a tömegközlekedést (például 6 éven aluliak, nyugdíjasok, hadirokkantak). Fónagy János, aki a kormányváltás után az NFM államtitkára lett, ekkor azt nyilatkozta, hogy a regisztrációs jegy szembemegy az ésszerűséggel, s a Kossuth Rádiónak azt mondta, hogy eltörik kormányra kerüléskor. El ugyan nem törölte az új kormány, de a jegyet ki nem váltók 500 forintos büntetése júliustól megszűnt.
A lap szerint jelenleg minisztériumi előkészítés alatt áll az a jogszabály, amely a regisztrációs jegyek jövőjéről rendelkezik, s tavasszal kerülhet a parlament elé a tervezet. Az eredeti elképzelések szerint a regisztrációs jegyek adatait használták volna fel a tömegközlekedési vállalatok árkiegészítésének megállapításához, ezt azonban a 2011-es büdzséhez még nem használták fel - írta a lap. Az NFM szerint a menetrendek tervezésénél hasznos az adatbázis, de ahhoz egy teljes év adatsorára szükség van.
Orbán Viktor miniszterelnök a tömegközlekedést is azon területek közé sorolta, amelyeken spórolni tervez a kormány. A költségvetésben idén 211 milliárd forint támogatás jut a vasútnak és 27 milliárd a Volán-társaságoknak, ezen felül komoly gondot jelentenek az adósságok, amely a MÁV esetén 289 milliárd forintra tehető.
A regisztrációs jegyekből nyert adatok szerint 70-80 kilométert tesz meg egy úttal átlagosan egy kedvezményezett (ennek teljes ára 1470 forint), s a MÁV közlése szerint az utasok 5-6 százaléka utazik regisztráltan ingyen. Ezek alapján több mint 10 milliárd forint költséggel jár az ingyenes utazás fenntartása, s ebben nincsen benne a vasutascsaládok 35 ezer utasa.
A tömegközlekedési reformról szóló cikkünket itt találja.