Vágólapra másolva!
Pár ezer, de akár pár tízezer forintot is bukhatnak jövőre az autótulajdonosok az új adószabályok miatt. A baleseti adó mindenkit érint, a cégautóadó is sok vállalatnak fáj majd, de emelkedik jövőre a regadó és az átírás is. A legrosszabbul az új hibrid autót vásárlók járnak.
Vágólapra másolva!

A kormány a feszített költségvetési helyzetben részben az autósokon próbál több pénz bevasalni jövőre. A költségvetési terv szerint az autófenntartókat és -vásárlókat érintő adóterhekből várt bevétel az ideinél 40 milliárd forinttal magasabb lesz, mint idén.

Minden autóst érint a baleseti adó bevezetése, ami várhatóan harminc százalékkal vagy azt megközelítő értékkel növeli az eddig kötelező biztosítási díjat. Ez például egy Skoda Octavia esetben évi plusz 3, de akár plusz 22 ezer forintot is jelenthet. Évente plusz 48 ezer forintos cégautóadó sújtja azokat a vállalatokat, akik Octaviát tartanak. Az új autó vétele és az átírás is drágul a legtöbb esetben, az előbbivel különösen a hibrid autót vásárlók járnak rosszul, ők 2012-től 380 ezer forintos regisztrációt fizetnek az államnak.

Cégautóadó

A cégautóból 46 milliárd forintra számít jövőre a kormány, ami 17,9 milliárd forintos, 64 százalékos emelkedés az idei tervhez képest. A cégautóadóra vonatkozó rendelkezés az adóteher esetleges emelkedése mellett azért is érinti érzékenyen a cégeket, mert az adót egy összegben év elején kell befizetni.

A cégautóadó idén az 1600 köbcentisnél kisebb motorral szerelt autóknál havi 7 ezer forint volt, egyéb autókra pedig 15 ezer forintot kellett fizetni havonta. A 6-10 környezetvédelmi besorolású, 1,4 vagy 1,6 literes motorral szerelt Skoda Octaviák esetében a havi 7 ezer forintos adó 14 ezer forintra emelkedik.

Cégautóadó (forint, havonta)

Motorteljesítmény (kW)

0-4-es környezetvédelmi osztály

6-10 osztály

5-ös, 14-15-ös osztály

0-5016 50088007700
51-9022 00011 0008800
91-12033 00022 00011 000
121-től44 00033 00022 000


A tízezer cégautót kezelő cég, a LeasePlan a portfóliójában többnyire 4-5 éves időszakra bérelt, többségében Euro-3-asnál jobb környezetvédelmi besorolású autók találhatóak. A cég arra számít, hogy az általa kezelt autók ötöde után kell majd a jövőben kevesebb cégautóadót fizetni, mint idén, de az autók négyötödénél emelkedik az adóteher. Az átlagos cégautóadó körülbelül 10 ezer forintról 13 ezer forint fölé emelkedik a LeasePlan szerint.

Átírási illeték

Az illetékekből jövőre 102,5 milliárd forintos bevételre számít a költségvetés, ez 14 milliárddal haladja meg az idei tervet. Ezen belül a költségvetési terv a gépjárművek adásvételénél fizetendő átírási illetékekből az ideinél 6,5 milliárd forinttal nagyobb bevétellel számol.

Hasonlóan a cégautóadónál az átírási illeték jövőre nem a motor méretétől, hanem az autó teljesítményétől függ majd. Egy - három évnél fiatalabb - 1,4-es vagy 1,6-os Skoda Octavia átírása idén - a köbcentinként fizetendő 18 forintos illeték szerint - 25-28,7 ezer forintba került. Jövőre a gyengébb teljesítményű modell átírásáért 35,4, az erősebbéért 54 ezer forintot kell fizetni (attól függően, hogy 59 vagy 90 kilowattos modellről van szó), az 1,6 literes autó átírása 45 ezer forint lesz.

Jármű kora

Teljesítmény (kw)

0-3 év

4-8 év

8 évnél idősebb

0-40

0-24 ezer forint

0-19,2 ezer forint

0-12 ezer forint

41-80

29,5-57,6 ezer forint

24-48 ezer forint

19,7-38,4 ezer forint

81-120

72,9-108 ezer forint

58,3-86,4 ezer forint

48,6-72 ezer forint

120 felett

minimum 144 ezer forint

minimum 108 ezer forint

minimum 86,4 ezer forint

Baleseti adó

A parlamentnek benyújtott adócsomag szerint jövőre életbe lép az úgynevezett baleseti adó, amely a kötelező felelősségbiztosítási díjra vetítve 30 százalékos lesz. A Biztosítás.hu alkuszcég szerint a motorok esetében 0,9-2,8, a személyautóknál körülbelül 7,2, a kishaszon- és tehergépjárműveknél 20-40, a vontatóknál 80-120 ezer forintos tételt jelenthet évente a kötelező biztosítás díján felül.

A biztosítók még nem tették közzé a jövő évi díjaikat, ezért egyelőre nem lehet pontosan megmondani, hogy mennyivel emelkedik az egyes autók díjterhelése az adó miatt. Az alkuszcég becslése szerint az átlagos díjcsökkenés 5 százalékos lehet, ami valamelyest mérsékli a baleseti adó miatti többletet. Az Octavia kötelezője a Biztosítás.hu kalkulátora szerint - harmincöt éves budapesti vagy vidéki kisvárosban élő férfi tulajdonos esetén - évi 15-73 ezer forint lenne, ez az összeg emelkedhet 20-30 százalékos mértékben, ami 3-22 ezer forintos többletet is jelenthet.

Regisztrációs adó

A költségvetési tervezet szerint a kormány jövőre 39 milliárd forintos bevételre számít a regisztrációs adóból, ami több mint 20 százalékkal haladja meg a 32,3 milliárdos idei előirányzatot.

A regadó mértéke jelenlegA regadó mértéke a javaslat szerint Változás

1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor és 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-V. - Euro-VI.)

361 ezer forint

350 ezer forint

-3%

1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 9-11 közötti jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

361 ezer forint

400 ezer forint

+11%

1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 6-8 közötti környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

542 ezer forint

700 ezer forint

+29%


A modernebb motorral felszerelt, Euro-V-ös normát teljesítő, 1,4-1,5 liternél kisebb motorral hajtott Octaviák regisztrációs adója minimálisan csökken, míg az ennél nagyobb motorral szerelt modelleké 22 ezer forinttal emelkedik.

A regadó mértéke jelenlegA regadó mértéke a javaslat szerint Változás

1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor és 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-V. - Euro-VI.)

478 ezer forint

500 ezer forint

5%

1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 9-11 közötti jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

478 ezer forint

580 ezer forint

21%

1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 6-8 közötti környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

722 ezer forint

1 millió forint

39%


A regisztrációs adó módosulásával az elektromos meghajtású autók vásárlói járnak a legjobban, ezeknél az autóknál ugyanis nem kell regisztrációs adót fizetni, szemben az idei 190 ezer forinttal. Ugyanakkor a hibrid autók vásárlása jelentősen drágul, az ilyen típusok regisztrációs adója az idei 190 ezer forinttal szemben 380 ezer forint lesz.

Kérdéses tételek

Néhány másik tétel még költségesebbé teheti jövőre az autózást. Megszűnik az utak karbantartását finanszírozó útpénztár költségvetési támogatása, emiatt 30 milliárd forintot kell előteremtenie a kormánynak. Egyelőre nem világos, honnan teremti elő ezt a pénzt a kormány, de elképzelhető, hogy a sztrádadíjak megemelkednek.

Az üzemanyagok adótartalma is emelkedik. A gázolaj ára első körben a novembertől életbe lépő jövedékiadó-emelés miatt növekedhet, januártól pedig mindkét üzemanyag drágulhat az áfaemelés miatt. Ez akkor okoz drágulást, ha tovább gyengül a forint, vagy emelkednek a nemzetközi olajárak. Ha a gázolaj mostani, literenként átlagosan 398 forintos árával számolunk, akkor ez az üzemanyag novembertől 411 forintba fog kerülni, januártól pedig a benzin 404, a gázolaj 417 forintba kerülhet.