Újabb vasúti szakaszt vesz át a GYSEV

2006.10.25. 9:46

A MÁV Zrt. Sopron-Szombathely vonalának 2002-es megszerzése után, ez év végén a Szombathely-Szentgotthárd szakaszt is átveszi a GYSEV. Mérlegeli a MÁV Körmend-Zalalövő vonalának átvételét is, de azok a szakaszok is érdeklik, ahonnan anyavállalata vissza kíván vonulni.

A Szombathely-Szentgotthárd vonal vagyonkezelői joga a gazdasági miniszter döntése nyomán kerül a MÁV többségi tulajdonában lévő Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt-hez (GYSEV). Az indoklás szerint azért, mert miközben az anyacégnek nincs pénze az 54 kilométeres szakasz felújítására, de a GYSEV-nek van. Ráadásul bevételhez is jut az állami vasúttársaság a vonal menti ingatlanok és eszközök átadásából, írja a Világgazdaság.

"A beruházás 15-16 milliárd forintba kerül, de ennek csak egy részét fizetné önerőből a társaság" - mondta Szabó András, a GYSEV igazgatóságának elnöke. A cég a fejlesztéseket uniós pályázati pénzből és a Nemzeti Fejlesztési Terv adta forráslehetőségekből is szeretné fedezni. A beruházás műszaki tervei már készen vannak, a pályázatokat várhatóan 2007 első negyedében adják be.

A pénz önerős része tőkeemelés formájában érkezik az osztrák tulajdonosoktól (az osztrák államnak közel 39, a szintén osztrák Speditions Holdingnak csaknem 7 százaléka van a társaságban). A körülbelül 2,5 milliárd forintos tőkeemelésre azért van szükségük a külföldi tulajdonosoknak, hogy megtarthassák jelenlegi hányadukat a GYSEV-ben, mivel a Szombathely-Szentgotthárd vonal eszközeinek apportálása miatt máskülönben a MÁV javára eltolódnának az arányok. Szomszédunknak egyébként is érdeke a magyar-osztrák szakasz fejlesztése.

Szabó András szerint a beruházások 2007-2008-ban kezdődhetnek. A munka során villamosítják, nagy - óránként 100 kilométeres - sebességű és teherbírású vonatok közlekedtetésére teszik alkalmassá a szakaszt.

A Speditions Holding már gondoskodott a szakasz kihasználásának évi kétmillió tonnás, azaz mintegy 30 százalékos növeléséről: a Bécs és Graz közötti teherszállításokat tereli a magyarországi szakaszra. Bár ez az útvonal 40-50 kilométerrel hosszabb az ausztriainál, a kerülő mégis megéri, mert miközben az ausztriai hegyek között csak két mozdony képes felvontatni a teherkocsikat az emelkedőkön, a magyarországi kerülővel elég egy mozdonyt a szerelvény elé csatolni. A személyszállítás is előnyét láthatja a vonal átvételének, mivel így az utasok Bécs és Graz felé átszállás nélkül juthatnak el.

A Sopron-Szombathely vonal felújítása és villamosítása a társaságnak 3 milliárd forintjába került. A szakaszon óránként 60 kilométeresnél nagyobb sebességű vonatok is közlekedhetnek, a pálya felújításával pedig megnőtt a vonal áteresztőképessége, ami a korábbinál nagyobb személy- és áruforgalmat tett lehetővé.

A társaságnál kiemelt fejlesztési irány a logisztika, arra támaszkodva meg akar jelenni a Balkán piacán is. E törekvésében kiemelt szerepe van a soproni logisztikai központnak, amely eddig is a kelet-nyugati áruszállítás észak-déli forgatókorongjának számított - emlékeztetett Szabó András.

KAPCSOLÓDÓ CIKK