A szmogrendelet megsértése a helyszínen húszezer, egyébként százezer forintba kerülhet

Vágólapra másolva!
Ha valaki elfogadja a helyszíni bírságot, akkor legfeljebb húszezer forintot, egyébként, ha az érvényes és alkalmazható tilalmat megszegi, a szabálysértési rendelet szerint százezer forint szabálysértési bírsággal is sújtható. A D.A.S. JogSzerviz szakértője azt tanácsolja, kerüljük el a szabálysértési eljárást.
Vágólapra másolva!

Dr. Vizi András szerint nem árt több jogszabályi tudnivalóval is tisztában lennünk. A szmogriadó alapja a levegő védelméről szóló kormányrendelet, amely uniós elvárásokat hivatott kielégíteni. A rendelet alapján minden település köteles szmogriadó-tervet készíteni, ahol a szálló por koncentrációja túllépi az egészségügyi határértéket.

A települési tervek a már ismert tájékoztatási és riasztási fokozatok mellett a szmoghelyzet kialakulásának megelőzésével is foglalkoznak. Ennek keretein belül például a fővárosban december elsejétől tilos a főváros közigazgatási területén belül avart és kerti hulladékot égetni. A tilalmat megszegők ellen szabálysértési eljárás indulhat, és legfeljebb harmincezer forint bírságot kaphatnak.

A budapesti terv része elméletben az is, hogy a rendkívül környezetszennyező járműveket kitiltsák a Hungária körgyűrűn belüli területről. A tiltás a sárga matricás járművekre vonatkozna, de 2010. január elseje óta ilyen matricákat nem is adnak ki. A másik probléma, hogy csak egy külön hatályba léptető rendelkezéssel lehetne alkalmazni a tilalmat, amely mind ez idáig nem született meg - mutatott rá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A megelőzés mellett a központi rendelet alapján egészségügyi határértéket túllépő szennyezettség miatt tájékoztatási és riasztási fokozatot lehet bevezetni. A tájékoztatási fokozat tilalmat nem tartalmaz, ellentétben a riasztásival. A riasztási fokozatban már tilalmakat vezethetnek be az önkormányzatok, például a helyhez kötött légszennyező pontforrások (például: üzemek) működése és a közúti közlekedés is korlátozható.

A közlekedés korlátozására városonként eltérő módszerekkel kerülhet sor: Budapesten megtilthatják a piros és fekete matricás járművek használatát, Debrecenben pedig a páros-páratlan rendszám alapján vezethető be korlátozás. Amint azt már mindenki tudja, a fővárosi szmogriadó kihirdetését követő nap hat órától nem lehet közlekedni a járművekkel.

A kihirdetés úgy történik, hogy egyrészt közzéteszik a www.budapest.hu weboldalon, másrészt megküldik a Magyar Távirati Irodának. A távirati iroda jóvoltából a rendelkezésekről minden médium értesül, de az aktuális helyzet miatt érdemes a fővárosi honlapot megkeresni.

Dr. Vizi András aláhúzta: ha az érvényes és alkalmazható tilalmat valaki megszegi, a szabálysértési rendelet szerint legfeljebb százezer forint összegű szabálysértési bírságot kaphat. Ha azonban elfogadja a helyszíni bírságot, akkor legfeljebb húszezer forint bírságot kell fizetnie.

Tekintettel arra, hogy a bírság alapja a rendőr jegyzőkönyve, amely szerint a tilalom hatálya alatt álló járművet a tiltott területen igazoltatta, nem igazán lehet vitatni a felelősséget, ezért érdemes elkerülni a szabálysértési eljárást a helyszíni bírság elfogadásával.

A budapesti szabályozás a járművek környezetvédelmi besorolásán alapul. A műszaki és zöldkártya vizsgán a műszaki engedélyt tanúsító matrica mellett egy, a környezetvédelmi osztályra vonatkozó matrica is felkerül a járművek rendszámára.

Gyakorlati probléma, hogy egyes esetekben a járművek nem az igazi környezetvédelmi besorolást kapják, így méltánytalanul vannak kizárva a közlekedésből - hívta fel a figyelmet a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A matricákra vonatkozó szabályozás szerint fekete színű plakett jár a korszerűtlen, nem környezetbarát járműveknek, amelyek környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3, míg a piros színű plakett a korszerűtlen, de kevésbé környezetbarát járműveknek, amelyek környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.

Besorolási osztályok
0 - katalizátor nélküli, Otto-motoros,
- a jóváhagyási előírások szerint nem minősített Dízel-motoros,
- ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros;
1 - katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros;
2 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt
ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet];
3 - az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (EURO-I.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros