Másfél milliárd az M44-es tervezésére

2007.01.09. 13:56

Mégis az eredeti terveknek megfelelően halad a Békéscsabát az ország középső részével összekötő M44-es gyorsforgalmi út tervezése. Ha befejeződik, indulhat a befektetőkeresés.

Másfél milliárd forint szerepel az idei költségvetésben az M44-es gyorsforgalmi út tervezésére - tájékoztatta az MTI-t kedden Békéscsaba város szocialista párti országgyűlési képviselője.

Molnár László elmondta: az idei költségvetési törvényjavaslathoz önálló módosító indítványt nyújtott be annak érdekében, hogy az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsaba és Kondoros, valamint Tiszakürt és Kecskemét közötti szakaszainak megtervezésére elegendő forrás álljon rendelkezésre.

A képviselő emlékeztetett arra, hogy a 2003-ben elfogadott, úgynevezett autópályatörvényben szerepelt, hogy az M44-es gyorsforgalmi út megépítésének előkészítő munkáit 2007-ben be kell fejezni.

A módosító indítványát ennek ellenére nem támogatta a kormány, azonban előbb az Országgyűlés költségvetési bizottsága, majd pedig egy próbaszavazáson a szocialista párti frakció is támogatásáról biztosította. A költségvetés végszavazását megelőző, második körös módosítások vitája alkalmából pedig a ház 289 szavazattal, tehát az ellenzék támogatásával elfogadta indítványát.

Molnár László elmondta, hogy a megközelítőleg 120 kilométer hosszúságú szakaszból már nettó 694 millió forintért elkészült a Kondoros és Tiszakürt közötti, mintegy 63 kilométer hosszúságú szakasz engedélyes terve, s már csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyására vár.

A tavaly decemberben elfogadott másfél milliárd forint segítségével pedig nemcsak a Békéscsaba és Kondoros, illetve a Tiszakürt és Kecskemét közötti szakaszok engedélyes terve készülhet el, hanem ebből a forrásból finanszírozható a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése és az előzetes régészeti felmérés is.

A képviselő becslése szerint egy kilométer gyorsforgalmi út átlagosan egymilliárd forintból megépíthető. Abban reménykedik, hogy 2008 nyarára a teljes szakasz megépítéséhez szükséges összes dokumentáció elkészülhet, és már csak a forrásszerzés marad hátra.

Molnár László úgy véli, hogy a készülő tervek alapján már lehet találni befektetőt koncessziós vagy ppp-konstrukcióban. Mindemellett számít az érintett önkormányzatok, helyi vállalkozók és bányatulajdonosok segítségére is, sőt egyes munkafázisokat akár közmunka formájában végeztetne el.

Az M44-es gyorsforgalmi út mielőbbi megépítése érdekében a képviselő akár kormánymegbízottként is szívesen közreműködne úgy, hogy ezért semmilyen tiszteletdíjat sem kérne. Mint mondta, a térség felzárkóztatása érdekében első számú prioritás a megye jó megközelíthetősége.

KAPCSOLÓDÓ CIKK