Meglepő jegyárak vannak a vonatokon

Vágólapra másolva!
Egyes szakaszon 40-85 százalékkal is drágultak a vonatjegyek május elsejétől, a tarifarendszer egységesítése miatt. A Levegő Munkacsoport szerint a drasztikus áremelés következtében az utasok harmada autóba kényszerül, és rosszabb utakra, nagyobb környezetszennyezésre lehet számítani, de jobb szolgáltatásra nem.
Vágólapra másolva!

Majdnem a duplájára emelték a vonatjegyek árát némely szakaszon május első napjától - erről kapott levelet az [origo]. A hivatalos tájékoztatás szerint átlagosan bruttó 17 százalékkal drágult a belföldi helyközi vonatközlekedés, és 4 százalékkal a buszközlekedés május elsejétől. Éppen ezért utánajártunk mi okozott ekkora különbséget az egyes jegyárakban, erre ugyanis a jegypénztárban nem tudtak választ adni az érintettnek.

Számolgatásunk pedig alátámasztotta, hogy érdemes előre informálódni, mire is számíthatunk. Budapest-Agárd között például 690 forint helyett, 900 forintot kell néhány napja fizetni. Budapest-Siófok között személyvonaton 1460 forint helyett, 1770 forintba kerül egy normál jegy. Ugyancsak személyvonaton Kapuvár-Budapest között 750 forint helyett, 1395 forintot kell fizetni egy diákjegyért.

A fenti árakból is kiderül, hogy azok járnak a legrosszabbul, akik rövidebb útat tesznek meg, nekik ugyanis jóval 17 százalék fölött drágult a vonatjegy. Számításaink szerint nem ritka, hogy 50 kilométer alatt harmincöt-negyven százalékkal, míg 100 kilométer alatt akár nyolcvanöt százalékkal emelkedtek a jegyárak. Kétszáz kilométer fölött pedig csupán 8 százalékos volt a drágulás.

A drasztikus áremelkedés oka, hogy egységesítették a vonat-, illetve a buszjegyek árát, ezért sajnos a vonatjegy árak a rövidebb szakaszokon több, mint 35 százalékkal emelkedett - ismerte el az [origo]-nak Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője. Ötven kilométeren belül egy másodosztályú normál vonatjegy 560 forintról 750 forint lett. Rövidebb távon ugyanis a buszok jóval drágábbak voltak, és ezt egyenlítették most ki a vonatjegyek árában.

Elvileg tehát az új árszabályozás szerint ugyanazon a szakaszon, a busz és a vonatjegy áraknak meg kell egyezni. Csakhogy áremelés ide vagy oda, az a furcsa helyzet állt elő, hogy bizonyos szakaszon mégis olcsóbb busszal eldöcögni, mint vonattal utazni.

Csak az járt jól, aki egy falunyira dolgozik az otthonától. A rövid utakon ugyanis a menetjegyek árát az eddigi 10 helyett 5 kilométeres övezetek alapján határozzák meg. Az öt kilométer alatt utazók tehát, havonta pár száz forintot spórolnak.

Egyes kedvezmények megvonása is jelentősen emelte a tarifákat. Május 1-jétől a jelenlegi 67,5 helyett csak 50 százalékos jegykedvezmény jár a távolsági közlekedésben a diákoknak. Így az ötven kilométeren belüli diákbérlet 2240 forintról, 3000 forintra emelkedett.

Az ötven százalékos kedvezményt egyébként bármilyen vonalon igénybe vehetik a középiskolák és a felsőoktatási intézmények nappali és esti tagozatos tanulói. A levelező tagozaton tanuló egyetemistáknak és főiskolásoknak csak lakóhelyük és iskolájuk között jár ez a kedvezmény.

Ugyancsak csökkent a fogyatékosok utazási kedvezménye is. Az eddigi teljes kedvezményt egységes jegy- és bérlettámogatás váltotta fel, ami 90 százalékos. Szintén 90 százalékos jegykedvezmény illeti meg májustól a fogyatékkal élők kísérőit is. Az eddiginél jóval kisebb kedvezmény jár a költségvetési intézmények alkalmazottainak. Májustól ők évente maximum 12-szer vehetnek igénybe félárú jegyet menettérti utakra.

A vasúttársaság mindezek ellenére sem számít arra, hogy csökkenhet az utasforgalom - közölte Kavalecz Imre szóvivő.

A Levegő Munkacsoport vizsgálata szerint a tömegközlekedést érintő, minden egyes áremelés jelentős utascsökkenést eredményez - mondta Lenkei Péter munkatárs. A mostani drágulás miatt az utasok harmada az olcsóbb autót fogja választani. Lenkei Péter szerint egyedüli megoldás lenne, ha az állam előremenekülne, azaz úgy fejlesztené a tömegközlekedés szolgáltatását, hogy közben ne emeljen árakat. A hasonló áremelések csak tovább rontják az utak állapotát, és növelik a környezetszennyezést a Levegő Munkacsoport szerint. A szolgáltatáson azonban, nem javít.

Erre az évre két lépcsős áremelést tervezett a gazdasági szaktárca. Az első áremelés február elsején lépett hatályba. A vonatjegyek és -bérletek árai akkor differenciáltan 6-30 százalékkal drágultak. A buszjegyek árai pedig 6 százalékkal emelkedtek. A gazdasági és közlekedési miniszter korábbi rendeletében tavaly szeptember 1-jétől határozott meg új árakat.

Kun Mónika