Megszűnik a Magyar Vasúti Hivatal

Vágólapra másolva!
Másfél éves működés után július elsejétől megszűnik az önálló Magyar Vasúti Hivatal (MVH) - értesült a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

Egy most megjelent kormányrendelet szerint az MVH jogutódja a Nemzeti Közlekedési Hatóság lesz, az MVH vezetőjének megbízatását a felügyelő miniszter átszervezésre hivatkozva visszavonta.

Alkotmányos és racionális szempontok alapján is érthetetlennek tartom a döntést - reagált Antal Dániel, a hivatal első elnöke. Antalt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök határozatában hat évre nevezte ki, a 2006-ban létrehozott hivatal a piacfelügyeleti szervek (Magyar Energia Hivatal, Nemzeti Hírközlési Hatóság) vezetőihez hasonló védettséget adott az MVH elnökének, akit lényegében csak törvénysértés esetén lehet leváltani. Az ellenőri függetlenséghez tartozott az is, hogy ezen jogállás alapján a közlekedésért felelős miniszternek csak vétójoga volt a hivatal belső szervezeti szabályzatának megalkotásában, de arra kizárólag a hivatal vezetője tehetett javaslatot.

Országos hatáskörű szervként tehát 2006. január 1-jén alakult meg az MVH, megszületését azonban hosszas huzavona előzte meg, az ehhez szükséges jogszabály módosítása egy ideig váratott magára. Más ágazatokhoz - energetika, hírközlés - képest a vasúti hivatal 2006 eleji létrehozása mindenképpen késésben volt, legalább a 2005-ös részleges vasúti piacnyitásra, vagyis a magán-vasúttársaságok megjelenésének idejére célszerű lett volna létrehozni a hivatalt. Ez az intézmény ugyanis elejét vehette volna - vagy legalábbis lerövidíthette volna - azoknak a konfliktusoknak a megoldását, amelyek a MÁV és a magán-vasúttársaságok között szinte mindennapossá váltak abban az időben. A végső lökést az adhatta meg, hogy Brüsszel 2006. januártól szankcionálta volna azokat az országokat, amelyeknek a vasúti közlekedéssel kapcsolatos joganyaga, működése, intézményrendszere nem egészen felel meg az unió elvárásainak.

Azt egyelőre nem tudni, hogy Brüsszel mennyiben fogadja el, hogy nem önálló szervezet felügyeli a vasúti ügyeket. A hivatal megszüntetésének és az elnök felmentésének háttere tehát nem ismert, de az tény, hogy az elmúlt másfél évben az MVH számos olyan döntést hozott, amely megnehezítette a MÁV életét, legutóbb például a MÁV-Start vezetőinek legitimitását kérdőjelezte meg, de az új MÁV-leányok (Start, Trakció, gépészet) működését sem tartotta teljesen jogszerűnek - írja a Napi Gazdaság.