Visszaesés az amerikai autóeladásokban

Vágólapra másolva!
A bank- és hitelpiaci válsággal indokolják az elemzők, hogy az autóeladások az Egyesült Államokban szeptemberben több mint negyedükkel (27 százalékkal) maradtak el az egy évvel korábbitól. Az év megelőző része is romló piacot mutatott: 2007 azonos időszakához képest a kilenchavi idei csökkenés csaknem 13 százalékot ért el.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

Új fejlemény, hogy már a japán autógyártók értékesítései is zuhantak, a Toyota eladásai például 30 százalékkal romlottak tavaly szeptemberhez képest. Amerikai beszámolók szerint a múlt hónap utolsó tíz napja volt hosszú évek leggyengébb értékesítési időszaka. Egy kereskedő megfogalmazása szerint az amerikai fogyasztók eldugták pénztárcájukat, és nem is próbálják megkeresni.

Az amerikai gyártók közül a Chrysler és a Ford egyharmados visszaesésről adott számot a szeptemberi újautó-eladásokban, a General Motors 16 százalékos esésről számolt be.

Kétséges sikerű mentőöv

Az amerikai autóipar a kormányzattól összesen 25 milliárd dollárnyi kedvezményes kölcsönt kap, Bush elnök a héten írta alá az ezzel kapcsolatos, a most kezdődött új pénzügyi évre szóló törvényt. A pénzt elsősorban az úgynevezett tiszta technológiák fejlesztésére kell fordítania a jáműgyártóknak és beszállítóiknak.

A világ egyik vezető hitelminősítője, a Standard & Poor's csütörtökön közölte, hogy az autógyártók(Ford, GM, Chrysler) adósi besorolásán ezzel jottányit sem változtat: értékpapírjaik nem érik el nála a befektetésre érdemes szintet.

Egyelőre nem is tisztázott, melyik ipari vállalat, mikor és milyen összeggel részesül a támogatásból. A General Motors vezérigazgatója csütörtökön azt nyilatkozta, hogy további átalakítások lehetségesek a konszernnél, amely az elmúlt másfél év alatt 57 és fél milliárd dollárnyit veszített. Hosszú távú adósságai meghaladják a 32 milliárd dollárt.

Az illetékes a törvényhozás által jóváhagyásra váró 700 milliárd dolláros pénzügyi segélycsomaghoz fűz reményeket, bár kétli, hogy attól jövőre érdemben javul lesz az iparág helyzet. Az amerikai kormányzat legutóbb - és ezt az egyetlen ilyen akcióként jegyzik - még 1980-ban adott segítséget az ágazatnak: a Chryslernek ajánlott 1,2 milliárd dolláros kölcsönt.

A 25 milliárdos új segítséggel kapcsolatban a bírálatok elsősorban azt emelik ki, hogy az állam nyúl a magánvállalatokból álló ágazat hóna alá. Az autógyártók viszont azzal válaszolnak, hogy a kölcsön a túlélésükhöz kell, annak híján sok tízezer munkahely szűnne meg. Nehezményezik, hogy az energiatörvény értelmében 2020-ra 40 százalékkal kell növelniük az autók üzemanyagtakarékosságát a mostani szinthez képest, amihez legalább 100 milliárd dollárra lenne szükség.