Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!
Új fejlemény, hogy már a japán autógyártók értékesítései is zuhantak, a Toyota eladásai például 30 százalékkal romlottak tavaly szeptemberhez képest. Amerikai beszámolók szerint a múlt hónap utolsó tíz napja volt hosszú évek leggyengébb értékesítési időszaka. Egy kereskedő megfogalmazása szerint az amerikai fogyasztók eldugták pénztárcájukat, és nem is próbálják megkeresni.
Az amerikai gyártók közül a Chrysler és a Ford egyharmados visszaesésről adott számot a szeptemberi újautó-eladásokban, a General Motors 16 százalékos esésről számolt be.
Kétséges sikerű mentőöv
Az amerikai autóipar a kormányzattól összesen 25 milliárd dollárnyi kedvezményes kölcsönt kap, Bush elnök a héten írta alá az ezzel kapcsolatos, a most kezdődött új pénzügyi évre szóló törvényt. A pénzt elsősorban az úgynevezett tiszta technológiák fejlesztésére kell fordítania a jáműgyártóknak és beszállítóiknak.
A világ egyik vezető hitelminősítője, a Standard & Poor's csütörtökön közölte, hogy az autógyártók(Ford, GM, Chrysler) adósi besorolásán ezzel jottányit sem változtat: értékpapírjaik nem érik el nála a befektetésre érdemes szintet.
Egyelőre nem is tisztázott, melyik ipari vállalat, mikor és milyen összeggel részesül a támogatásból. A General Motors vezérigazgatója csütörtökön azt nyilatkozta, hogy további átalakítások lehetségesek a konszernnél, amely az elmúlt másfél év alatt 57 és fél milliárd dollárnyit veszített. Hosszú távú adósságai meghaladják a 32 milliárd dollárt.
Az illetékes a törvényhozás által jóváhagyásra váró 700 milliárd dolláros pénzügyi segélycsomaghoz fűz reményeket, bár kétli, hogy attól jövőre érdemben javul lesz az iparág helyzet. Az amerikai kormányzat legutóbb - és ezt az egyetlen ilyen akcióként jegyzik - még 1980-ban adott segítséget az ágazatnak: a Chryslernek ajánlott 1,2 milliárd dolláros kölcsönt.
A 25 milliárdos új segítséggel kapcsolatban a bírálatok elsősorban azt emelik ki, hogy az állam nyúl a magánvállalatokból álló ágazat hóna alá. Az autógyártók viszont azzal válaszolnak, hogy a kölcsön a túlélésükhöz kell, annak híján sok tízezer munkahely szűnne meg. Nehezményezik, hogy az energiatörvény értelmében 2020-ra 40 százalékkal kell növelniük az autók üzemanyagtakarékosságát a mostani szinthez képest, amihez legalább 100 milliárd dollárra lenne szükség.