Egyre mélyebb alagútban az autógyártók

Vágólapra másolva!
Egyelőre még nem látszik az alagút vége az amerikai autóiparban: az eladások csökkennek, csupán szeptemberben 27 százalékkal kevesebb autót értékesítettek, mint egy évvel korábban. A General Motorsnak lassan elfogy a pénze, a Cerberus befektetési alap ki akar szállni a Chryslerből, a Ford mintegy 20 százaléknyi részesedést tervez eladni a japán Mazdából, amelyben a jelenlegi tulajdonhányada 33,4 százalék, vázolta Bécsben kedden újságíróknak az amerikai járműgyártók gondjait az autóipari kutatásokkal foglalkozó CAR intézet vezetője.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

A szakember szerint manapság Amerikában "senki nem vásárol autót", mert a korábban jószerivel csak hitelből vásárló amerikaiak nem kapnak újabb kölcsönöket, a lízingügyletek gyakorlatilag nullára zsugorodtak.

A detroiti "három nagynak" nevezett autógyár folyamatosan veszít jelentőségéből az Egyesült Államok piacán, főként a japánok javára. A három nagy autógyár piaci részesedése tíz évvel ezelőtt még 70 százalék volt, mára ez 50 százalékra zsugorodott, és tovább csökken. Közben a japán Toyota 16 százalékra, a Honda 10 százalékra, a Nissan 7 százalékra növelte piaci részesedését.

Mindezek miatt azonban nemcsak az amerikai autógyáraknak, hanem a beszállítóknak - például az osztrákoknak - is fájhat a fejük. A több nagy autógyárnak is beszállító Magna Steyr grazi gyárában például novembertől 2600-an fognak hónapokig rövidített munkaidőben dolgozni.

Ausztriában az autóipari beszállító iparban 160 ezren dolgoznak, és mivel a cégek az export révén szorosan összefonódtak az amerikai autógyárakkal, a beszállítás egyike az amerikai hitelválság által leginkább sújtott ágazatoknak.