A GM-nek csak néhány hete lehet hátra

Vágólapra másolva!
A 14 milliárd dolláros mentőcsomagról szóló tárgyalások kudarca miatt új tervet kell kidolgozni az amerikai autógyártók megsegítése érdekében. Elemzők szerint nem szabad késlekedni, mivel a cégek készpénzállománya vészesen apad.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

Alternatív megoldást kell keresni az autógyárak helyzetének stabilizálására, miután kudarcba fulladtak a General Motors, a Chrysler és a Ford alkotta triónak címzett 14 milliárd dolláros mentőcsomagról szóló tárgyalások.

Az idő sürget, egyes elemzők szerint a GM-nek és a Chryslernek is csak hetei lehetnek hátra, a jövő év elején elfogyhat a cégek készpénze. A Ford valamivel jobb helyzetben van, a cégnél állítják, hogy a vállalat állami segítség nélkül is túléli a következő esztendőt, a csomagra biztonsági tartalékként számítanak. Más kérdés, hogy az egyik szektortárs bedőlése nyomán a Ford helyzete is kilátástalanná válhat.

A honatyák zárt ajtók mögött folytatják a vitát az amerikai autógyártóknak - General Motors, Ford, Chrysler - szánt csomagról, és komoly fejtörés árán próbálnak alternatív megoldást találni a jelen formájában bukásra ítélt tervezet helyett. Abban ugyanis többé-kevésbé konszenzus van a republikánus és a demokrata képviselők között, hogy az iparági csődöt jó volna elkerülni. Konkrét javaslatok még nem láttak napvilágot, kérdés péládul, hogy a pénzügyi rendszer stabilizálására biztosított 700 milliárdos csomagból kaphatnak-e az autógyárak, hiszen a Bush-adminisztráció eddig mereven elzárkózott ettől a megoldástól.

A mentést a megválasztott amerikai elnök, Barack Obama is támogatja, aminek külön pikantériája, hogy a nagy autógyártó államokban (Michigan, Ohio, Indiana) épp azon osztályokban tarolt, akiknek a bérét a tervezet veszélyezteti. A republikánusok azt követelik a japán autógyárak bérszínvonalára szállítsák le a munkások óradíját, hogy a cégek költségei kezelhetők legyenek. Ilyen feltételekkel azonban elég távoli illúziónak tűnik a megegyezés, ezért a General Motorsnál nem tétlenkednek, hanem jogászokat, és pénzügyi szakértőket keresnek, hogy azok elő tudják készíteni a csődvédelmet - írja a MarketWatch.

A detroiti autógyártóknak nyújtandó segítség körüli bizonytalanság kísértetiesen hasonlít a pénzügyi vállalatok megsegítését célzó 700 milliárd dolláros csomag körüli hercehurcához. Akkor is csak sokadik nekifutásra fogadtak el egy, utólag nem túl átgondoltnak tűnő törvénycsomagot, és minden negatív fordulatot intenzív esés követett a piacokon.