Fizetésképtelen a 150 éves játékgyár

Vágólapra másolva!
Európa legpatinásabb vasútmodellgyártója, a 150 éves német Märklin játékgyár szerdán fizetésképtelenséget jelentett: nem bírta ki, hogy gazdasági nehézségek esetén az emberek hamar lemondanak afféle cikkek vásárlásáról, amilyen a szobában körbe szaladó villanyvonat.
Vágólapra másolva!

Korábbi hírek szerint a Märklin legalább 50 millió euróval tartozik csupán a Baden-Württemberg-i tartományi banknak (LBBW), és mivel a játékgyárnak tavaly legalább 20 millió eurós vesztesége volt, nem tudott fizetni a hitelezőknek a január végi lejáratig. Az átütemezésről kezdett tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért a Märklin csődeljárást kezdeményezett önmaga ellen, védekezésül a hitelezőkkel szemben.

A Märklin már néhány évvel ezelőtt is csődveszélyben volt, de 2006-ban megmentette egy brit befektetési alap - a Kingsbridge Capital Advisors -, amely felvásárolta a cég száz százalékát. Most is várható, hogy a márkát meg fogják menteni, még ha talán más cég keretében is.

A Märklin csődjével újabb önálló cég tűnhet el az európai játék- és vasútmodellgyártásból. Nagyobb független modellvasút-szériagyártók Európában eddig is csak Németországban maradtak talpon, az ottani konszolidációból korábban éppen a Märklin látszott győztesként kikerülni, magához váltva az ottani konkurencia egy részét. A többi jelentős európai céget kisebb részben az amerikai Bachmann játékgyár, túlnyomórészt pedig a brit Hornby vasút- és autómodellcég olcsó pénzért felvásárolta az elmúlt években.

Visszahódíthatatlan az elveszett piac

A modellvasútgyárakra a jelek szerint az utolsó csapást méri a gazdasági világválság, de már eddig is nehezen küszködtek, nagyrészt elhibázott üzletpolitikájuk miatt, mondják elemzők. Az európai modellvasútpiacot a kilencvenes évek elejétől kínozza az elektronikus játékok versenye. Ezt ellensúlyozandó, az egyszerűbb szerkezetű modellek rovására erősen növelték a számítógéppel vezérelhető, elektronikus modellek arányát a termékpalettán, mert - tévesen - azt remélték, hogy így versenyben maradhatnak a gyerekeket teljesen elhódító elektronikusjáték-dömpinggel szemben.

Az amerikai és a brit gyártók Kínába vitték a termelést, ezzel némiképp korlátozták a költségnövekedést. A Märklin azonban nemigen élt ezzel a módszerrel, fontosabbnak tartotta a minőség megőrzését. Így termékei akár 60-80 százalékkal is drágábbak a versenytársakéinál - válság idején ez végképp nem jó recept a forgalom növelésére.