Vágólapra másolva!
Kelet-Európa a Nemzetközi Valutaalap (IMF) segítségével épphogy túlélte a globális pénzügyi válságot, most viszont egy újabb sokkhullámmal fenyegeti: a nyugat-európai export zuhanásával az ipari termelés visszaesik; Magyarország gazdasága idén várhatóan jelentős mértékben zsugorodni fog - írta a pénteki The Wall Street Journal.
Vágólapra másolva!

A negyedik negyedéves mutatók arról tanúskodnak, hogy a növekedés összeomlik olyan országokban - Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában -, amelyek eddig viszonylag jól megbirkóztak a válsággal. Mindezidáig a legnagyobb mértékű visszaesés azokban az országokban - például Észtországban és Lettországban - történt, amelyek nagy kereskedelmi hiányt halmoztak fel és a külföldi hitelekből fedezték fogyasztásukat.

Elemzők szerint újabb, jelentős mértékben külföldi hitelekre támaszkodó országok, köztük Bulgária és Románia fogja követni a balti államokat és recesszióba esnek, miután az olcsó hitelek kiapadtak és a befektetők menekülnek a feltörekvő piacokról. A térség legerősebb gazdaságai sem tudják elkerülni a csökkenést a Németországgal és az eurozóna többi országával való kereskedelmi kapcsolatok miatt.

Csökken a nyugati kereslet, összeomolhat az ipar

"Közép-Kelet-Európa szinte minden országa recesszióban lesz 2009-ben" - idézte Neil Shearinget, a londoni Capital Economics tanácsadó cég közgazdászát a The Wall Street Journal. Mint hozzátette, "az ipari termelés összeomlása, amelynek jelenleg tanúi vagyunk, ki fog terjedni és eléri ezen gazdaságok egészét".

A gazdasági növekedés Lengyelországban és Szlovákiában nulla százalék körül alakulhat idén, míg Magyarországon és Csehországban jelentős zsugorodás lesz Shearing becslése szerint. Magyarországot sújtja az export visszaesése, valamint a pénzügyi feszültség, amelyet az okozott, hogy polgárai az utóbbi években túlzott mértékben eladósodtak külföldi devizában.

"Európa Detroitja" is lejtőre kerül

Szlovákiában és Csehországban valószínűleg a negyedik negyedévben kezdődött a lassulás, főleg a nyugat-európai járműkereslet mérséklődése miatt. A lap szerint e két ország "Európa Detroitjának" rendezkedett be az utóbbi néhány évben. A Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon gyártott járművek forgalma Nyugat-Európában 30 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.

Elemzők szerint Kelet-Európa felépülése nagyrészt Németországtól függ, ahová a keleti szomszédaiból származó export egyharmada irányul. Az IMF előrejelzése szerint a német gazdaság idén 2,5 százalékkal fog zsugorodni, egyes becslések szerint a második félévben azonban stabilizálódhat.