Szlovákiában életbe lépett a roncsprémium

Vágólapra másolva!
Akár 2000 euróval is olcsóbban vásárolhatja meg új személygépkocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadta a roncstelepen. A "roncsprémium-rendelet" hétfői életbe lépése után jelentősen megugrott a gépkocsikereskedők forgalma, s kora reggel óta a korábbi átlagnál jóval többen érdeklődnek az új autók után.
Vágólapra másolva!

A február végén kiadott kormányrendelet alapján az állami támogatás alapösszege az új gépkocsi megvásárlásakor 1000 euró. Ha azonban a kereskedő hajlandó 500 eurós árengedményt adni a vevőnek, akkor az újabb 500 eurós támogatást kap az államtól. A vevő így tulajdonképpen 2000 eurós kedvezményhez jut. Ezt a támogatást a maximum 25 ezer euróba kerülő új gépkocsiknál lehet igénybe venni.

A kormány azzal számol, hogy a roncsprémium új gépkocsik vásárlására fogja ösztönözni a lakosságot, s ez segíteni fog a válsággal küszködő autóiparnak. Több piaci elemző ugyanakkor azon véleményének adott hangot, hogy a roncsprémium nem jó megoldás, s nem fog hozzájárulni a kereslet növeléséhez.

A kabinet a roncsprémium céljaira 33 millió eurót hagyott jóvá. A támogatásokat addig fogják folyósítani, amíg a pénz el nem fogy. Ezt követően új döntés születne az ügyben.

A szlovák autóipari szövetség támogatásáról biztosította az ügyben a kormányt. Szlovákia Közép-Európa legnagyobb autógyártói közé tartozik. Az országban a Volkswagen, a Skoda és Kia autógyárak működtetnek nagy szerelőüzemeket. Ezek a mostani gazdasági válság következtében korlátozták termelésüket. A három szlovákiai autógyártó - a Kia Motors, a PSA Peugeot Citroen és a Volkswagen - az idén termelésének 25 százalékos csökkenésével számol.

A szlovákiai autókereskedők az utóbbi napokban különféle árengedményeket, reklám akciókat jelentettek be, hogy magukhoz csábítsák a vevőket. Szlovákiában tavaly majdnem 100 ezer új személygépkocsit adtak el. Idén februárban éves szinten mintegy 40 százalékkal csökkent az új gépkocsik eladása.

Szakértők szerint a roncsprémium bevezetése hozzájárult ahhoz, hogy a kiskocsikat gyártó cégek alig érzik a válságot, sőt teljes kapacitással működnek, mert megugrott a termékeik iránti kereslet. Csehországban a kolíni TPCA és a nosovicei Hyundai még új munkaerőt is toborzott. Pillanatnyilag teljes kapacitással dolgozunk. Többet már nem tudunk gyártani" - nyilatkozta Radek Knava, a TPCA szóvivője.