Vágólapra másolva!
Az elhúzódó válság felülírta a fogyasztói szokásokat Magyarországon és külföldön is. Van, amire kevesebb jut, az alkoholról azonban úgy tűnik, nem vagyunk hajlandóak lemondani. Oroszországban az olcsóbb vodka a kelendő, nálunk viszont pont a drágák forgalma nőtt. A talponállókban hétvégén ittasodnak, a középkategóriás szórakozóhelyeken mindennap isznak. Az Egyesült Királyságban egy kocsmavállalat részvényei - az általános trendnek ellenállva - szárnyalnak.
Vágólapra másolva!

A válság hatására 2008 utolsó három hónapjában a magyarok kevesebb gyümölcsöt és ásványvizet vettek, az alkoholfogyasztás viszont nem csökkent - derült ki a Gfk Hungária tájékoztatójából. Az [origo] kérdésére a Budapesten felkeresett kocsmákban és szórakozóhelyeket általában összecsengő válaszokat adtak. Nem csökkent a fogyasztás, sőt.

A fővárosi vendéglátóipari egységek többsége már csütörtök esténként tömve van. A talponállókban egy kicsit más a helyzet. Hétköznapokon kevesebben néznek be a megszokott néhány pohárra, hétvégén azonban annál többen és sokkal többet fogyasztanak. Így a forgalom és a bevétel tulajdonképpen mindkét típusú egységben nő.

Európa "mindent visz"

Az európai felnőtt lakosság körében az egy főre jutó alkoholfogyasztás 11 liter évente, aminek alapján Európa a legtöbb alkoholt fogyasztó kontinensnek számít a világon. Az elfogyasztott alkoholmennyiség két és félszer haladja meg a világátlagot. Az OECD egyik jelentéséből az derül ki, hogy a 15 legnagyobb alkoholfogyasztású országából 14 európai. A sorrend annak alapján alakul ki, hogy egy-egy országban évente egy főre vetítve hány liter finomszesznek megfelelő mennyiség fogy sörből, borból és égetett szeszből.

Magyarországon egy ember évente átlagban 18 liter száz százalékos alkoholt fogyaszt. Ráadásul ennek a mennyiségnek a negyedét az illegálisan előállított szeszesital teszi ki. A britekre, akik egy felmerés szerint a leggyakrabban járnak szórakozni, 13 liter jut, a lista végén Málta áll 7 literrel.

Míg az európaiak egyharmada állítja, hogy sosem iszik alkoholt, addig a magyarok 44 százaléka vallja ugyanezt - derül ki a Gfk piackutató elemzéséből.

Két hónap alatt 29 millió liter tömény

Az égetett szeszes italok kiskereskedelmi forgalma értékben 5 százalékkal nőtt egyik évről a másikra, és 2008 február-2009 januárban meghaladta a 73 milliárd forintot. Mennyiségben az összes eladás egyelőre 29 millió liter körül stabilizálódott - állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe.

Elsőre meglepőnek tűnhet az eredmény, miszerint az olcsóbb termékek forgalma 4 százalékkal csökkent, a magas árszínvonalú prémium italoké viszont 14 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Az okok egyike az lehet, hogy éppen a drágább italok relatív árszínvonala csökkent a teljes szeszpiac átlagárához képest.

A promóciók is segítenek a kedvcsinálásban és a spórolásban. Egyre többen élnek is vele a rövidre vágyók. A hiper- és szupermarketek promócióban 29 százalékkal több égetett szeszesitalt adtak el tavaly, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a nem promóciós értékesítés is stabil maradt.

A pálinka a favorit

A magyarok a pálinkát szeretik a legjobban, utána következik a bitter és a brandy, majd a vodka, a likőr, a vermut, a whisky, a rum és a gin. A teljes kategória növekedését nézve kiderül, hogy mennyiségben gyomorkeserűből 354 ezer literrel többet adtak el 2008 február-2009 januárban, mint egy évvel korábban.

A második legjobban fejlődő termék a vodka - 160 ezer literrel. A másik oldalon viszont visszaesett a whisky és brandy, egyaránt 175 ezer literrel.

Forrás: MTIA pálinka pozíciója tovább erősödött. Valamivel több pálinkát adtak el 2008 február/2009 januárban, mint egy évvel korábban. Értékben 7 százalékos volt az emelkedés.

A piac bővülése így tulajdonképpen az árak növekedésének következménye. Amíg 1 liter pálinka átlagos fogyasztói ára az utolsó előtti december/januári időszakban 2742 forint volt, addig most legutóbb már 2908 forint.

A pálinkák közül a körte a favorit, amelyre a mennyiségi eladások 30 százaléka jutott 2008 február/2009 januárban. A barack 23 százalékkal tartja második helyét. Szilvából valamivel többet adtak el, mint egy évvel korábban, és piaci részesedése 22 százalék lett.

A bitter tartja az árát

Értékben az égetett szeszek forgalom szerinti rangsorát a bitter (gyomorkeserű) vezeti, 22 százalékos piaci részesedéssel. Itt a kereslet növekedését jelzi a mennyiségi eladások plusz 8, értékben pedig plusz 10 százalékos mutatója. A trend egyik oka nyilván, hogy a bitter nem drágult, sőt három százalékkal olcsóbb lett. A december-januári literenként 3497 forintos átlagár kevesebb, mint az egy évvel korábbi, és egyetlen forint eltéréssel ugyanannyi, mint két évvel azelőtt. A rangsor harmadik helyét mennyiségben a brandy foglalja el; éppen csak megelőzi a vodkát. Mindkettő bolti eladása 4,5 millió liter körül alakult tavaly. A brandynél ez némi csökkenést jelent. Forintban nézve lényegében változatlan a forgalom.

Mennyiségben mind a brandy, mind a vodka piaci részesedése 16 százalék. Utóbbinál azonban növekvő trendet érzékeltünk. Vodkából 4 százalékkal többet adtak el, mint egy évvel korábban. Értékben a vodka forgalma 10 százalékkal emelkedett. Nagyjából együtt mozogtak a fogyasztói árak is. Egy liter brandyt december-januárban átlagosan 2336, egy liter vodkát 2444 forintért adtak el. Egy évvel korábban 2247, illetve 2334 forintot regisztrált a Nielsen.

Négy hektoliter sört ittak meg a magyarok

A sör is jól fogy a válságos időkben. A kiskereskedelmi forgalom értékben 5 százalékkal nőtt, és meghaladja az évi 115 milliárd forintot a Nielsen 2008 február/2009 januári adatai szerint. Mennyiségben évi 4 millió hektoliter körül stagnál a piac.

Forrás: EPA

Oroszországban is megváltozott a szeszfogyasztás a válság hatására. A vodkapiacnak nem tett jót a csökkenő kereslet, a termelés a tavaly januárihoz képest 20 százalékkal visszaesett. Már októberben 15 százalékkal kevesebb vodka került ki a gyárakból és a tendencia tovább folytatódott novemberben és decemberben is. A legnagyobb gyártók vesznek vissza a legnagyobb mértékben, a Parlament vodkából például 28 százalékkal készült kevesebb.

Az oroszokat ugyanakkor nem kell attól félteni, hogy szesz nélkül maradnak a pénzszűkében. Az olcsó vodka ugyanis jobban fogy, mint eddig. Ellentétben a nagyokkal, a kisebb helyi gyárak termékeinek eladása 20-30 százalékkal nőtt. A minőség persze kérdéses.

Isznak a britek is

Angliában sem csökkent a kocsmázás a válság idején. Pénteken közölte január végén zárult üzleti évének első felére vonatkozó adatait az 1979-ben alapított JD Wetherspoon. Az Egyesült Királyságban több mint 700 kocsmát üzemeltető vállalat most is imponáló számokkal rukkolt elő.

A nyereség ugyan 5 százalékkal 17,3 millió fontra (5,7 milliárd forint) esett, a bevételek azonban 6,5 százalékkal gyarapodtak. A pénzügyi félidő óta eltelt időszakban is gömbölyödött a cég. Tim Martin elnök jelezte, január vége és március nyolcadika között 2 százalékkal nőtt a forgalom az előző évhez viszonyítva.

A cégvezető közölte, továbbra is bízik a jó teljesítményben. A jó teljesítmény a befektetőknek is tetszett, a cég árfolyama a londoni börzén több mint 10 százalékkal emelkedett pénteken.