Elviheti a gyenge forint a villamostendereket

Vágólapra másolva!
Sikertelenül zárulhatnak Debrecen, Szeged és Miskolc villamos- és trolibusz-beszerzési, uniós forrásokkal megtámogatott pályázatai, mivel a gyenge forint komoly költségnövekedést idézett elő. A városok az árfolyam-különbözetet szinte biztosan nem tudják költségvetésükbe szorítani - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

A válság híreit itt olvashatja!

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nem nézi tétlenül az eseteket, de a lezárás előtt álló tenderek kimenetelén már aligha változtathatnak. A támogatási szerződések módosítása, több uniós forrás felhasználása még elképzelhető. A jövőben megjelenő pályázatokat akár euróban is megjelentethetik, de az árfolyamkockázatot így is állni kéne az érdekelteknek.

Debrecenben eredetileg 17,6 milliárd forintos hálózatfejlesztéssel számoltak, amelyből 9 milliárdért vásárolnának 18 villamost. A Stadler 21 milliárdért vállalná, a spanyol CAF is jócskán átlépné a keretet. A Közlekedési Operatív Programból elnyert 15,7 milliárd forint így a járművekre sem lenne elég, ezek kifizetése mellett az infrastruktúrafejlesztésre nem maradna keret.

A tervezett és a valós árak közti különbséget a forint gyengélkedésével magyarázzák, a projektgazdák ugyanis 248 forintos euróval számoltak. Az árfolyamkockázat további alakulására lehet ugyan biztosítást kötni, de ez olyan költségekkel járna, mintha 400-450 forintos eurót kellene váltani.

Debrecen 1,9 milliárd forint saját forrással számolt, de a jelen körülmények között még akár 10 milliárdot is elő kéne teremtenie, amire kicsi az esély. A legvalószínűbb, hogy eredménytelennek nyilvánítják a tendert, és hónapokat csúszik a villamoshálózat fejlesztése - írja a Népszabadság.