Vágólapra másolva!
Áprilisban megfeleződött a forgalomba helyezett autók száma Magyarországon, ami a magyar autópiac negatív rekordjának számít. A külföldi vásárlók ugyan növelik az eladási adatokat, de ezek csak az értékesítők számait növelik, a költségvetés bevételeit nem - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

A válság híreit itt olvashatja!

A tavalyról készleten maradt olcsóbb járművek mostanra elfogytak, mivel a külföldi vevők alku nélkül és ezerszám vitték ezeket. Az európai roncsprogramok hatására a főleg német, osztrák és szlovák kereskedők kapkodták a kocsikat, valahol a forgalom 80 százalékát kitéve. Ez persze nem rossz a kereskedőnek, de mivel nem Magyarországon regisztrálják az autót, így az adóbevétel sem a magyar költségvetést gyarapítja.

Az első negyedévben ennek megfelelően a regisztrációs adóból származó állami bevételek a forgalomhoz hasonlóan megfeleződtek. A tavalyi azonos időszak 22 milliárdjához képest, 11,2 milliárdot tett ki ez az összeg. Az egész évre a tavalyi 86,2 milliárd helyett 82,1 milliárd bevétellel számol a Pénzügyminisztérium.

A kereskedők szerint nem a vásárlást, hanem a hitelezést kellene segíteni, hiszen korábban is ez mozgatta meg a piacot. Az újautó-program nem lenne sikeres, mert ez a piac telített, és a mini-, kis és alsó középkategóriás autók, vagyis a tömegmodellek fogyasztói adatai zuhantak a legnagyobb mértékben.

Az autók drágulhatnak, részben a tavalyi készletek elfogyása miatt, az euró-forint árfolyam változása miatt, de a várható áfaemelés is még hátravan. A roncsprémium-programok folyományaként a magyar kereskedők ráadásul nem számíthatnak sok kedvezményre a gyáraktól, mert azok magasabb nyereséggel értékesíthetik modelljeiket a német, osztrák vagy francia piacon - írja a Népszabadság.