Magyarország is ott lesz az Opel válságtanácskozásán

Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság, házigazdaként, az uniós államok gazdasági és ipari minisztereinek részvételével találkozót hívott össze Brüsszelbe péntek kora délutánra: ezen az Opel és európai üzemei jövőjével kapcsolatos kormányzati erőfeszítéseket koordinálnák. A tanácskozáson a magyar gazdasági miniszter is részt fog venni.
Vágólapra másolva!

A megbeszélésen az anyavállalat, a General Motors tisztviselői nem lesznek jelen. A GM Európában Németországban, Belgiumban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Ausztriában, Lengyelországban, Svédországban, Spanyolországban és Magyarországon folytat tevékenységet.

A kormányzati tanácskozást azért hívták össze péntekre, mert eredménytelenül zárult a német kormány illetékes minisztereinek az Opel autógyár átvételéről dönteni hivatott válságtanácskozása csütörtök reggel. Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter bírálta az amerikai kormány és a GM hozzállását, mert a detroiti cég további 300 millió eurós segítséget követelt az Opel számára. (Az amerikai anyavállalat tisztviselői nem lesznek jelen a pénteki tanácskozáson.)

Magyarország viszont ott lesz - erősítette meg csütörtöki, Brüsszelben tartott sajtótájékoztatóján Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Magyar szempontból ugyanis rendkívül fontos a tárgyalás kimentele, Magyarországon a beszállítókat is figyelembe véve több mint 60 ezer embert érint az Opel sorsa.

Peter Hintze német gazdasági miniszterhelyettes kiemlte, valamennyi érintett uniós tagállamnak állami segítséggel is hozzá kell járulnia a hosszú távú megoldás megtalálásához. Az Európai Bizottság szóvivője ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy az Opelt segítő állami támogatások nem mehetnek más cégek rovására. Brüsszel szigorúan figyelni fog ezzel kapcsolatos szabályainak betartására - hangoztatta Jonathan Todd.

Az Opel átvételéért négy befektető versengett, közülük a miniszter szerint már csak az olasz Fiat, illetve a Magna kanadai-osztrák beszállítói és alkatrészgyártó cég van versenyben. A másik két pályázó az amerikai Riplewood Holdings (RHJI) pénzügyi befektetési társaság, és egy potenciális kínai befektető, a Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) volt.