Vágólapra másolva!
Szokatlanul sok bezárt üzlettel találkozhatnak a plázák és a bevásárlóközpontok látogatói. Ennek csak részben oka a recesszió, esetenként a koncepcióváltás is hat, amelynek részeként nagyobb területet igénylő márkákat igyekeznek megnyerni az üzemeltetők.
Vágólapra másolva!

Itt olvashatja a válság híreit!

Rövidtávon a legfrekventáltabb budapesti és vidéki plázáknak, illetve bevásárlóközpontoknak is szembe kell nézniük a boltok számának csökkenésével, ugyanis a piacon jelen levő márkák a recessziós hatás miatt felülvizsgálják jelenlétüket a központokban - állítják piaci elemzők. Néhány középkategóriás márka már be is zárta gyengébb forgalmat felmutató butikjait.

Az üresedés önmagában nem meglepő, csakhogy olyan plázákban is elkezdődött ez a folyamat, ahová eddig csak kihalásos alapon lehetett bekerülni. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint nemcsak az üzletek eltűnése jelent gondot, hanem a rendkívül nagy fluktuáció is - írta meg a Napi Gazdaság.

Sokan döntenek például úgy, hogy visszaköltöznek a belvárosba és nem tartanak fenn egy másik üzletet a plázában, illetve egyik bevásárlóközpontból a másikba költöznek, így nagy a mozgás a piacon. Ezekkel a lépésekkel költségeket lehet megspórolni.

Szakértők szerint azonban nem csak a recesszió miatt válhatnak üressé az üzletek a frekventált plázákban. Előfordulhat az is, hogy a központ vezetése új koncepciót dolgoz ki és szükség van a területre. Például egyre több márka igyekszik Magyarországra, első körben Budapestre, és sokaknak nagyobb hely kell, mint egy apró butik.

A budapesti Nagykörút azonban egyértelműen a válság vesztese - állapította meg Vámos. Lehet, hogy a körútról sokan menekülnek az új sétálóutcákba, plázákba, de nem olyan nagy arányban, mint az üres üzletek mutatják. Az is aggasztó, hogy a Nagykörút mellékutcáiból is sorra tűnnek el a boltok, márpedig ezek nem jelennek meg a statisztikákban.