Lobbiharc és leépítés az Opel körül

Vágólapra másolva!
Csak olyan állami támogatást engedélyez az Európai Bizottság az Opel járműipari cég javára, amely összhangban van az Európai Unió versenypolitikai szabályaival és egységes közös belső piacának szabályozásával - szögezte le a brüsszeli "EU-kormány" szóvivője. Az átalakulás tízezer állásba kerülhet, viszont a vevőjelölt több millió euróval készül az orosz piacra.
Vágólapra másolva!

A válság híreit itt olvashatja!

Az Opel anyacége, a General Motors múlt héten bejelentett értékesítési döntése óta több európai országból olyan bírálatok érték Németországot, hogy a helyi munkahelyek javára kívánja felhasználni támogatási lehetőségeit, az Opel külföldi gyárainál pedig veszélybe kerülhetnek a munkahelyek.

Brit és belga kormánytagok különös aggodalommal szólaltak meg az ügyben, kérve a brüsszeli bizottságot, hogy ügyeljen szigorúan az uniós szabályok és elvek érvényesülésére. Londonban a Vauxhall angliai üzemeit, Belgiumban az antwerpeni Opel-gyárat féltik a bezárástól.

Belga lobbi

Brüsszeli beszámolók szerint Yves Leterme belga külügyminiszter vasárnap szóba hozta a témát az EU-tagországok magas rangú kereskedelmi minisztériumi illetékesei előtt, sőt magyar és spanyol partnerét (ez a három ország tölti be az EU soros elnökségi trióját jövő januártól 2011 nyaráig) külön kérte, hogy nagyon alaposan figyeljék az ügy fejleményeit.

A belga sajtóban cikkek jelentek meg arról, hogy az antwerpeni Opel-üzem jobb teljesítménnyel dolgozik a németországi üzemeknél, az Európai Bizottság azonban úgy nyilatkozott, erre vonatkozó adatokkal nem rendelkezik.

Az uniós végrehajtó testület megerősítette viszont azt, hogy előzetes egyeztetést vár el az állami támogatások ügyében, és ragaszkodik az unió szabályaihoz, amelyeket egyébként a gazdasági válság miatt átmenetileg módosítottak.

Az Európai Bizottság már pénteken értésre adta, hogy a támogatások megítélésekor csakis gazdasági jellegű feltételek szabhatók ki, beleértve a befektetések és az üzem-átalakítások helyszínét is.

Tízezer állás veszélyben

Az átalakulás folyamán akár 10 500 állás szűnhet meg az Opel európai üzemeiben, ebből mintegy 4 ezer Németországban. Erről egy hétfői, frankfurti sajtóértekezleten beszélt az Opelt megvásárló Magna cég társ-vezérigazgatója, közölve, hogy a létszámcsökkentés része a Magna Opellel kapcsolatos terveinek.

Az amerikai anyavállalat, a General Motors a múlt csütörtökön jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak. Az egyezmény végső részleteit az elkövetkező hetekben öntik végső formába. A Magna az orosz Sberbankkal közösen, továbbá a GAZ autógyárral együttműködve vásárolja meg az Opelt.

Oroszországi nyitás

Az "új Opel" 170 millió eurót tervez befektetni oroszországi tevékenységébe, miután a kanadai-osztrák Magna és orosz befektető társa, a Sberbank átvette felette az irányítást - közölte a Magna társ-vezérigazgatója Siegfried Wolf, válaszul az egyik Opel-vagyonkezelőnek tulajdonított állításra, hogy több mint 600 millió eurót készülnek fordítani az orosz autóipar modernizálására.

"A 600 millió eurós értesülés nem pontos" - jelentette ki Siegfried Wolf az orosz Sberbank vezérigazgatójával közösen rendezett sajtókonferencián. A német kormány egyik szóvivője szintén 170 millió eurós összeget nevezett meg hétfőn, hozzátéve, hogy még folynak a tárgyalások a kérdésben.

Adósságrendezés 2015-ig

A Magna várhatóan 2015-ig rendezi az Opel adósságát. Az Opel már ezt megelőzően nyereségessé válik - mondta Siegfried Wolf, az Opelt megvásárló Magna cég társ-vezérigazgatója hétfőn, frankfurti sajtóértekezletén.

A Magna az orosz Sberbankkal közösen, továbbá a GAZ autógyárral együttműködve vásárolja meg az Opelt. Az egyezmény végső részleteit az következő hetekben öntik végső formába. Az ügyletet november végére zárják le - mondta Siegfried Wolf. Az esetleges Opel-gyár bezárásokkal kapcsolatban a Magna cég társ-vezérigazgatója azt mondta, hogy nem tesznek lakatot korszerű berendezésekkel felszerelt új gyárakra.