Mégis megtartja az Opelt a GM

Vágólapra másolva!
A General Motors (GM) mégsem adja el a Magna kanadai autóipari cégnek az Opelt. Az Európai Bizottság által is támadott ügylet meghiúsulása után a detroiti cégnek egyedül kell megbirkóznia leányvállalatának átszervezésével.
Vágólapra másolva!

A General Motors igazgatótanácsa kedden úgy döntött, hogy mégsem adja el az Opelt - közölte a GM kedden este. A detroiti autógyártó vállalat 13 tagú irányító testülete a javuló gazdasági környezettel, valamint a márka stratégiai jelentőségével indokolta a több hónapos kemény tárgyalássorozat után váratlannak tetsző döntést.

A vevő a kanadai Magna autóipari cég által vezetett befektetői csoport lett volna, amelynek tagja a legnagyobb orosz hitelintézet, a Szberbank is. A Magna a Bloomberg kérdésére nem kommentálta a bejelentést.

Készülnek az átszervezésre

"A GM hamarosan bemutatja az érintett kormányoknak a vállalat átszervezésének tervét" - idézte a Reuters Fritz Hendersont, a General Motors vezetőjét. Az átszervezés a GM saját számításai szerint 3 milliárd eurójába kerülne, de a BBC szerint számít majd az említett kormányok segítségére.

A GM 2008-ban közel 31 milliárd dolláros veszteséget halmozott föl, amerikai kormányzati segélyek, illetve idén nyáron egy rövidebb ideig tartó csődvédelem mentette meg az összeomlástól - ezért tűnt úgy jó ideig, hogy kénytelen lesz eladni az Opelt. Mára viszont sikerült stabilizálnia a helyzetét.

Az Opelért folyó versenyben korábban a német kormány a Magna International és a Szberbank közös pályázatát találta legmegfelelőbbnek. Az Opel 55 százaléka került volna a kanadai-orosz konzorciumhoz, és 35 százalék maradt volna az GM-é. A maradék 10 százalékos részesedésre a leépítésekért cserébe az Opel-dolgozók tarthattak volna igényt.

Az EB rosszallotta az üzletet

Az Európai Bizottság azonban rosszallását fejezte ki, és versenyjogi vizsgálatot indított. Az Opel több mint 50 000 munkavállalójának majdnem fele ugyanis Németországban dolgozik. A többi uniós ország, ahol termelőegysége van (például Spanyolország, Nagy-Britannia) tiltakozott amiatt, hogy a Merkel-kormány támogatásáért cserébe a reménybeli vevők megígérték, nem Németországban fognak leépíteni.

Már napokkal korábban lehetett sejteni, hogy az igazgatótanács ülésén nem pusztán áttekintik az aktuális kérdéseket. Elterjedt a pletyka, mely szerint a GM elnökségében van olyan fontos személy, aki kimondottan ellenzi az Opel eladását, sőt a vezető menedzserek közül sem mindenki elkötelezett. Erről a német Spiegel írt, de a forrást nem jelölte meg, a GM szóvivője pedig akkor nem reagált "megalapozatlan találgatásokra".

A döntés érdekessége, hogy az Opel jelenleg a német kormány 1,5 milliárdos hiteléből tengődik, és ez csak januárig elég. A német Opel-szakszervezetekkel sem lesz könnyű dűlre jutni: egyik vezetőjük, Klaus Franz egy minapi nyilatkozatában kijelentette, egy centről se mondanak le az amerikaiak javára. Holott a vállalat talpra állításához - bárki is végezze azt - a munkaerőköltségek drasztikus lefaragására lesz szükség. A spanyolországi dolgozókkal már októberben sikerült megállapodni a költségcsökkentés menetéről.