Normális esetben a karácsonyi előtti hetekben 30-40 százalékkal szokott megugrani a kereskedelmi forgalom, egyes cikkek esetében pedig még jelentősebb a növekedés. A műszaki termékek eladói ilyenkor termelik ki az éves nyereségük felét. Jellemző, hogy ezekben a hetekben olyanoknak is kinyílik a pénztárcájuk, akiknek amúgy nem, sőt sokan úgy költekeznek, hogy lényegében nincs is miből.
Tavaly, amikor már zajlott a válság sikerült a 2007-es év eredményét elérni, igaz csak az utolsó pillanatokban, mivel a bizonytalankodó vásárlók a sokáig kivártak. Jellemző volt, hogy a hitelezés beszűkülése miatt inkább a kereskedők akciói hajtották a forgalmat. Szakmai vélekedések szerint ez idén is megismétlődhet.
A nyári élelmiszerpiaci forgalomból arra lehet következtetni, hogy a háztartások a határaik szélére értek. Lehetnek ugyan a statisztikákban kilengések, de nem valószínű, hogy ez okozta a 2008-as adathoz képest 6,6 százalékos visszaesést.
A kereskedők szerint a fogyasztási kedvet az áruhitelekkel sem lehet feltámasztani. Minden bizalmuk a kedvezményekben van, mert mára a vevők a napi szükségleteiket jó részét az áruházi reklámújságok első oldalai alapján próbálják beszerezni - írja a Népszabadság.