GfK: 7 százalékkal esik vissza a fogyasztás

Vágólapra másolva!
Idén magyar háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi - derül ki a GfK kutatásából, amely szerint a karácsonyi szezon sem pótolja a kiskereskedelmi bevételekt.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt félév az úgynevezett trading down (termékszerkezet-változás, az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás) jegyében telt Magyarországon, nem csak a kiskereskedelemben, hanem a teljes magyar gazdaságban.

A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltás megy végbe. A válság miatt erőteljesen megcsappant vásárlóerő miatt a háziasszonyok a pénzük helyett, inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból a legjobb áromn igyekeznek megvásárolni az adott terméket. A kedvezőtlen folyamatok eredményeként az évezred eleji szinten van az élelmiszerek - teljes fogyasztáson belüli - aránya, és a minőségi élethez kapcsolódó kiadások pedig nem emelkedtek az elmúlt egy évben, hanem még egy viszonylag alacsony szintről tovább csökkentek.

A kutatók szerint az elmúlt évek tendenciáinak tükrében valószínűszínűsíthető, hogy reskedelemben az évközben elszenvedett kiesést még a karácsonyi szezonban sem tudja kompenzálni a piac.