A drága akkuk miatt nem terjednek a villanyautók

Vágólapra másolva!
Magas az akkuk ára, mondják az iparág vezető gyártói, így az elektromos autók tömeges elterjedésére csak 10-15 év múlva lehet számítani. Az Egyesült Államokban tavaly csökkent először az autók száma.
Vágólapra másolva!

A jelenlegi szintnek legalább felére kell csökkennie az elektromos autókba szerelt akkumulátorok árának ahhoz, hogy tömegcikké válhassanak - jelentette ki Alex Molinaroli, a Johnson Controls Power Solutions autóakku-gyártó vállalat elnöke a Die Welt napilapnak. Az amerikai vállalat egyébként a Varta márkanévről ismert a leginkább. A cég a saját adatai szerint világelső a hagyományos autóakkumulátorok gyártásában.

Molinaroli Németországot nem sorolja az elektromos mobilitás elterjesztésében úttörő szerepet vállaló országok közé. "Az autózás villamosítása Németországban viszonylag vontatott ütemben halad majd" - mondta. Véleménye szerint Franciaország viszont vezető szerepet tölthet be a technológia elterjesztésében a már elindított projekteknek, például a Renault elektromosautó-projektjének köszönhetően. A francia cég négy elektromos tanulmányautót mutatott be, a modellek mindegyike sorozatgyártásba kerül. A másik nagy francia gyártó, a Peugeot iOnja idén novemberre várható, de már meg lehet rendelni - tudósít az [origo] autórovata. A Johnson Controls egyébként piaci lehetőséget lát a gépjárműhajtáslánc villamosításában is.

Hogyha az akkuk ára nem megy lejjebb, akkor szinte biztos: nem az elektromos autó fogja átalakítani a világ autópiacát. Aki manapság villanyautót szeretne venni, nincs könnyű helyzetben, ugyanis nem nagyon van miből válogatnia.

ForrA!s: AFP

Beemelik az első lítiumion-akkut a General Motors teljesen elektromos Volt modelljébe


Az egyik első, teljesen elektrohajtású, ötajtós családi kocsit, a Leafet 2010 második felében kezdi forgalmazni a Nissan az Egyesült Államokban, Európában és Japánban. A BMW egyelőre még teszteli az elektromos Minit, a Mini E-t: 2009 júniusa és decembere között több mint ötszáz Los Angeles-i, New York-i és nagy-britanniai sofőr kapott lehetőséget a járgány kipróbálására. Jelenleg az indiai Reva a legnagyobb számban sorozatgyártott elektromos autó - az NXR nevű modell idén nyártól lesz kapható Magyarországon.


Ma már az okostelefonnal virítanak, nem a kocsival

Nem az elektromos autó hozott változást az Egyesült Államok autópiacán sem, hanem a tömegközlekedés. Az USA autóparkja a második világháború óta tavaly első ízben zsugorodott, több autót selejteztek ki, mint ahány új járművet eladtak. Egyes elemzők "kulturális váltást" emlegetnek - hangzott el az Amerika Hangja (VoA) rádió vasárnapi tudósításában.

Az amerikai autópark a 2008-as, rekordnagyságú 250 millió után tavaly 246 milliósra apadt. A közlekedési dugók, a városiasodás, továbbá a környezetvédelmi és egészségügyi aggodalmak egyaránt közrejátszanak abban, hogy egyre több amerikai városban erőteljesen fejlesztik a tömegközlekedést.

Az autós közlekedésre épülő Egyesült Államokban az 50-es években még minden vidéki fiatal arról álmodott, hogy kocsit vezethessen. A jogosítvány megszerzése, majd a volán mögé ülés fontos pillanat volt az életben - idézte a rádió Lester Brownt, az Earth Policy Institute nevű washingtoni környezetvédő csoport vezetőjét, aki hozzátette: azok az idők végérvényesen elmúltak.

A kutatóintézet friss tanulmánya szerint az amerikai fiatalokat ma már nem érdekli annyira a vezetés, mert városokban nőnek fel, és megtanultak kocsi nélkül élni. Míg korábban az autó volt a fiatalok számára az ismerkedés és a társadalmi mobilitás legfőbb eszköze, ma már az internet és az okostelefon vette át ezt a szerepét.

Elemzők szerint az évek óta tartó súlyos gazdasági recesszió, valamint a környezetszennyezés is visszavetette a korábban évtizedeken át töretlen újautó-vásárlási kedvet. A gazdasági nehézségek közepette a fogyasztók tömegei mondtak le nagyobb árucikkek, például autók vásárlásáról vagy halasztották el ilyen kiadásaikat. De az utak zsúfoltsága és a környezetvédelem szempontjából tudatosabb fiatalok is szerepet játszanak abban, hogy kevesebb lett az autó.


Ahol nincs tömegközlekedés, nagyon nehéz váltani

Paul Eisenstein, a TheDetroitBureau.com autós magazin szerkesztője szerint kulturális váltás zajlik a fogyasztók és az autógyártók oldalán is. Míg Amerikában korábban folyamatosan nőtt az egy háztartáshoz tartozó kocsik száma, ma már a családok meggondolják, hány kocsira is van szükségük. Másfelől az autógyártók kevesebbet költenek reklámra; Kínában már több új autót értékesítenek, mint az Egyesült Államokban.

Eisenstein becslése szerint az elkövetkező 10 évben 10 százalékkal kevesebb autó fog gurulni az amerikai utakon, mint ma. Ez kevesebb amerikai autógyárat, üzemek bezárását fogja eredményezni, azonban "egészségesebb" lesz az autópiac, nem beszélve arról, hogy csökkenhet Amerika függősége a külföldi olajtól, és tisztábbá válhat a környezet. Ennek ellenére korántsem lehet az autógyártás hanyatlásáról beszélni, a bevándorlásnak és a népesség növekedésének köszönhetően a piac idővel erősödhet. Kutatók ugyanakkor rámutatnak: a jövőben egyre nagyobb szerepet fognak játszani a hibrid és a teljesen elektromos hajtású modellek.

Egyes elemzők szerint elképzelhető, hogy az Egyesült Államok Japán példáját fogja követni: a szigetországban a nagyvárosok az 1990-es években túltelítetté váltak, s azóta 21 százalékkal esett vissza az évente eladott autók száma. Eisenstein azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az Egyesült Államok sok térségében nincs olyan kiépített tömegközlekedési hálózat, mint a távol-keleti szigetországban, így az autósok nem tudnak váltani.