Nehéziszappal próbálkoznak az olajkatasztrófa ellen

Vágólapra másolva!
Hivatalosan is az amerikai történelem legsúlyosabb olajkatasztrófája történik a Mexikói-öbölben. A legóvatosabb becslés szerint eddig 22,7 millió liter nyersolaj ömlött a tengerbe, de Cousteau kapitány szerint súlyosabb a baj: az olajszenny a Golf-áramlatba kerülve elérheti Nyugat-Európát.
Vágólapra másolva!

Az amerikai történelem legsúlyosabb olajkatasztrófája történt a Mexikói-öbölben, ehhez szerintem sajnos kétség sem fér - mondta Barack Obama energiaügyi és klímaváltozási tanácsadója kedden az ABC televíziónak. Carol Browner a Good Morning America című reggeli műsorban szólalt meg.

Miközben már 36. napja szakadatlanul ömlött a nyersolaj a vízbe, a katasztrófa fő felelősének tartott BP olajcég megkezdte a végső előkészületeket ahhoz a szerdai művelethez, amellyel a tervek szerint teljesen lezárják a mélytengeri kutat.

A vállalat hetek óta készül a tengerfenéken levő kitörésgátló eltömítésére. A cég közlése szerint az akció sikerének az esélye viszont csak 60-70 százalék. A műveletet ilyen, 1500 méteres mélységben még soha nem hajtották végre, ezért nem garantálható az eredmény. A szivárgást úgy akarják leállítani, hogy a felszínről nehéziszapot juttatnak le és lövellnek be a sérült kitörésgátló szerkezetbe. A víznél kétszer nagyobb sűrűségű fúrófolyadékkal lelassítják a feltörő kőolaj és földgáz áramlását, majd a szerkezetet becementezik.


Nagyobb lehet a katasztrófa az Exxon Valdez szennyezésénél

A szennyeződés által leginkább érintett Louisiana állam kormányzója, Bobby Jindal azt követelte a szövetségi kormánytól, hogy ha a BP nem képes megállítani a szivárgást, akkor vegye át a katasztrófaelhárítás irányítását.

A legszerényebb becslések szerint már több mint 6 millió gallon (22,7 millió liter) nyersolaj ömlött a Mexikói-öböl vizébe az április 20-i platformrobbanás óta. Egyes szakértők viszont azt állítják: a mostani katasztrófa már súlyosabb az Exxon Valdez baleseténél, amikor 11 millió gallon (41,6 millió liter) olaj szennyezte be a tengert és a partot. Szerdán már 35. napja ömlik a nyersolaj a vízbe a tengerfenéken.


Cousteau: Bekerülhet az olajszenny a Golf-áramlatba

Jean-Michel Cousteau francia tengerkutató és környezetvédő a CNN hírtelevízióban azt mondta: becslése szerint a Mexikói-öbölben az Exxon Valdez baleseténél hétszer-nyolcszor súlyosabb környezetszennyezés történt. Cousteau a katasztrófa mértékének érzékeltetésére elmondta, hogy az olajszennyeződés bekerülhet a Golf-áramlatba, amellyel elérheti Nyugat-Európát is.

A tenger mélyén lebegő mérgező olajtömegek "megölnek mindent" - magyarázta a környezetvédő -, a szennyeződés az egész táplálkozási láncra hatással lesz, bekerül a halak, a rákok és az osztrigák szervezetébe. Szerinte a hatóságok titkolják a közvélemény elől a tényeket, az igazságot, nem közlik a katasztrófa valódi mértékét.

A Deepwater Horizon olajfúró platform április 20-án robbant fel, és két nappal később süllyedt el; üzemeltetője a BP. Az Exxon Valdez tartályhajó 1989-es alaszkai katasztrófája utáni kritikus órákban a sikertelen, több szinten is elhibázott kárelhárítási műveleteket éppen a BP vállalat irányította - hangzott el az ABC televízióban. Azért hárult ez a feladat a BP-re, mert meghatározó részesedéssel rendelkezett abban az alaszkai olajkonzorciumban (Alyeska Pipeline Service Co.), amely a katasztrófaelhárításért felelős volt.


BP: Nem hiszem, hogy bárki jobban csinálná, mint mi

A mentési műveleteket ért kritikákra így válaszolt a cég operatív igazgatója, Doug Suttles: "Nem hiszem, hogy bárki jobban csinálná, mint mi." Suttles kijelentette: ő is szerette volna, hogy a BP nagyobb sikereket érjen el a szivárgás elfojtásában, de cége minden megtesz, amit tud. A vállalat hetek óta több mint 100 olajmérnök segítségével igyekszik kitalálni, hogyan lehetne megszüntetni az olaj ömlését.

Barack Obama elnöknek joga lenne félreállítani a BP-t és a szövetségi kormány hatáskörébe vonni a katasztrófaelhárítás irányítását. A kérdés az, segítene-e ez a helyzeten - tudósít a CNN. A BP közlése szerint senki más, még az amerikai kormány sem rendelkezik az céghez fogható tudással és technikával a helyzet megoldására.

Thad Allen tengernagy, a parti őrség kárelhárításért felelős vezetője közölte: a szövetségi kormány nem tudná átvenni a BP-től az olajkút elzárásának feladatát. Megvonhatnák ugyan az irányítást a BP-től, de nem tudnák senkivel helyettesíteni. A tengernagy szerint az olajcég minden lehetséges eszközt felhasznál a szivárgás leállítására.

Cousteau már idézett nyilatkozatában azt állította: a nagy olajcégek nem képesek ellenőrizni önmagukat, ezt a feladatot egy katasztrófa esetén is a szövetségi kormánynak és nemzetközi szervezeteknek kell ellátniuk. "Ezt most nem tettük meg, és megfizetjük az árát" - tette hozzá.

Obama csütörtökön kapja meg az olajkatasztrófáról szóló kormányjelentést, amelynek az alapján eldől, hogy a belügyminisztérium felújítja-e a tengeri olaj- és gázfúrási engedélyek kiadását.