Tarlós: A dugódíjjal meg kell várni a 4-es metrót

Vágólapra másolva!
Kicsi a budapesti hulladékkezelési kapacitás, új hulladékkezelő és -égetőműre van szükség - mondta Tarlós István. A főpolgármester szerint ennek fontosságát mindegyik kerület belátja, csak azt akarja, hogy valamelyik másik területén épüljön fel. A főpolgármester arról is beszélt, hogy a belvárosi dugódíj bevezetésével meg kell várni, többek között a 4-es metró elindulását az első szakaszon.
Vágólapra másolva!

Gellérthegy mennyiségű szemét keletkezik Budapesten, de a kezelése csak részlegesen megoldott. Ezért a főváros és a kormányzat is belátta, hogy új hulladékkezelő és -égetőműre van szükség - mondta Tarlós István csütörtök délelőtt a Fenntarthatóság svéd szemmel című, a zöld városi élet svéd példáit bemutató konferencia előtt. A hulladékkezelő fontosságát mind a huszonhárom kerület is belátja, annyi megszorítással, hogy mindegyik a másik területén szeretné látni - fejtette ki Tarlós. A beruházásra azért van szükség, mert kicsi a budapesti hulladékkezelési kapacitás. "Óriási beruházásról van szó" - tette hozzá.

Az [origo] kérdésére a főpolgármester kifejtette: A létesítménynek egyelőre nem készültek el a tervei, és arról sincs döntés, milyen technológiát alkalmazzon a leendő üzem - vagyis a komplex szemételhelyezési megoldásról egyelőre csak gondolkodnak. Felépülésével ebben a választási ciklusban nem lehet számolni, de előkészítik a megvalósulását, többek között annak kiderítésével, hogyan és mennyi uniós forrást lehetne bevonni a beruházásba - magyarázta Tarlós.

A főpolgármester elmondta, kritikusan magas a légszennyezettség Budapesten és elismételte, hogy a BKV ezerszáz autóbuszát kellene lecserélni. A sokat vitatott dugódíjról azt mondta, hogy a belváros autómentesítése kívánatos fejlesztés, de nem megoldható a közösségi közlekedés elősegítése, például a 4-es metró első szakaszának beindulása és a felszíni kötöttpályás közlekedés fejlesztése nélkül. Tarlós szerint egyes szakaszokon a trolibuszhálózatot is érdemes fejleszteni. További feltétel az őrzött P+R-parkolók felépítése és a fővárosi parkolási rendszer egységesítése: "Ha az autós megszokta, hogy az utca egyik oldalán ennyit kell fizetni, akkor ne büntessék meg azért, mert a másik oldalon állt meg, de nem tudta, hogy ott mások a szabályok" - mondta.

Budapest a főpolgármester szerint "igen súlyos környezetvédelmi problémákkal küszködik", amelyek nem csak az utóbbi húsz évben keletkeztek. Ezek közé tartozik, hogy még mindig nem teljes a csatornázás. A munka befejezésére legalább négy év szükséges, de ebben nincs benne a csapadékvíz kezelése. Tarlós kiemelte az észak-pesti szennyvízkezelő telep bővítését, amelynek akkora a kapacitása, hogy Debrecen szennyvizének háromszorosát tudná fogadni.

Nem biztos, hogy jó megoldás - így válaszolt Tarlós arra az újságírói kérdésre, amely azt firtatta, hogy nem okoz-e zavart, hogy csütörtöktől a fém- és műanyaghulladékot ugyanabba a konténerbe lehet bedobni a szemétgyűjtő szigeteken. A főpolgármester szerint átgondoltan kell tájékoztatni a lakosságot a környezetvédelmi kérdésektől. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. azzal indokolta a fémhulladék és a műanyagpalackok egybegyűjtését, hogy így gyakrabban üríthetik a konténereket, tehát kisebb a valószínűsége annak, hogy valakik felborítják a tartályokat, hogy elvigyék a visszaváltható alumíniumdobozokat.