Porosabb a levegőnk a válság miatt

szmogriadó, szálló por koncentráció az egészségügyi határérték fölött, Budapest, forgalomkorlátozás, szmog
Vágólapra másolva!
Pécs volt a legporosabb város 2011-ben. A szálló por miatt 16 ezren halnak meg idő előtt. A szennyezés oka, hogy sokan fával, szénnel fűtenek a drága gáz helyett, és az is, hogy alig volt eső.
Vágólapra másolva!

Több szálló por volt a levegőben az elmúlt három év alatt, mint előtte. A gazdasági nehézségek miatt a lakosság sok helyen inkább szénnel, fával fűt a dráguló gáz helyett, emiatt pedig erősebb a részecskeszennyezés. Az adatokat Dobi Bálint, a Vidékfejlesztési Minisztérium főosztályvezetője közölte az országgyűlés fenntartható fejlődési bizottsága előtt.

Az úgynevezett szálló por (PM) olyan, 10 vagy 2,5 mikronnál kisebb átmérőjű részecske, amely a fűtésből és a közlekedésből származik. A PM10-szennyezés miatt Magyarországon évente mintegy 16 000 ember hal meg idő előtt és több mint 10 millió napot töltenek el betegen a Levegő Munkacsoport összegzése szerint.

2011-ben minden hazai mérőállomáson túllépte az egészségügyi határértéket a PM10 koncentrációja. Az állomások 80 százalékánál a jogszabályok által megengedett 35 napnál is több alkalommal történt túllépés. A legporosabb város tavaly Pécs volt: a Szabadság úti mérőpontnál regisztrálták a legtöbbször (127 alkalommal), hogy több PM10-van a levegőben a 40 mikrogramm/köbméter éves határértéknél. Gyakran volt erős szállópor-szennyezés Kazincbarcikán és Miskolcon is.

A fűtési szokások megváltozása mellett az időjárás miatt is nőtt a porszennyezés. 2011 rendkívül száraz év volt, a kevés csapadék nem tudta kimosni a légkörből a szennyeződéseket - mondta Dobi. 2012-ről még nincs átfogó kép, de a főosztályvezető értékelése szerint a kedvezőbb időjárás miatt csökkent az összesített porszennyezés.

Jelenleg az uniós jogsértési eljárás folyik Magyarország ellen a határértéket meghaladó PM10-szennyezés miatt. A kormány a kamionok 2013 júliusától fizetendő útdíjával, a gépjárműadó és a regisztrációs adó környezetvédelmi szempontú differenciálásával és buszkorszerűsítési programmal lépne fel a szennyezés ellen.

Jók az elképzelések, csak a megvalósításuk lassú - mondta a kormányprogramról Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. A környezetvédő szervezet szerint hiba, hogy az alacsonyabb rendű úthálózaton nem kellene útdíjat fizetni, mert emiatt éppen a településeken belül nő meg a szennyezés. Gazdasági szempontból is elhibázott, hogy az állam megszüntette a kamionok vasúti szállítása, a RoLa támogatását. A munkacsoport szerint nulla károsanyag-kibocsátású villanybuszokat kellene beszereznie Magyarországnak, annál is inkább, mert ezekre 85 százalékos uniós támogatás kapható - monda Lukács.