Meghálálják a gyerekek az ökojátszóteret

Vágólapra másolva!
A természetes környezet nemcsak a gyermekek edzettségén javít, hanem a fantáziájukat is jobban megmozgatja - összegzi a témában elsőként készült amerikai kutatás.
Vágólapra másolva!

A farönkökkel, virágágyásokkal és más természeti elemekkel kiegészített "játszókert" jobban lekötötte a gyerekeket, mint a harsány színű műanyag- és fémjátékokkal felszerelt mesterséges játszótér. Így összegzi a tapasztaltakat a Tennessee Egyetem felmérése, amely az Egyesült Államokban elsőként mérte fel, milyen jellegű és intenzitású tevékenységet végeznek a gyerekek az eltérő stílusban kialakított játszótereken.

A 2011 júniusában kezdődött felmérésben az egyetem korai fejlesztőközpontjába járó gyerekeket először az intézmény hagyományos elemekből álló játszóterén figyelték meg. Dawn Coe, az egyetem rekreációs és sport tanszékének tanára dokumentálta, mennyi időt töltöttek a csúszdán és más eszközökön, milyen intenzitással mozogtak, és hányszor húzódtak be az árnyékos pihenőrészbe.

Forrás: University of Tennessee
A kísérleti játszótér átalakítás előtt (balra) és utána

Ezután több hónap alatt apránként átépítették a játszóteret: több csúszdából és egy pergolából dombocskát építettek, törpe termetű fákat ültettek, patakot alakítottak ki, amelyet sziklákkal és virágágyásokkal szegélyeztek. Mászóka gyanánt több fatörzset is elhelyeztek állítva és fektetve. A kutató idén nyáron folytatta az összehasonlító felmérést.

A hagyományos, vagyis inkább mesterséges környezetű játszótérhez képest a gyerekek kétszer aktívabbak voltak az öko-játszókertben: ugráltak a fatörzsekről, vizet hoztak a patakból a virágok öntözéséhez. Lényegesen nőtt az aerob jellegű, valamint a csontrendszert és vázizomzatot erősítő mozgásformák aránya. "Ezek a motorikus képességeket is fejlesztik", mondta Dawn Coe. Megfigyelte egyúttal, hogy a gyerekek kevesebb időt töltöttek ülve, és az árnyékos pihenőt is ritkábban keresték fel.

A kutató úgy véli, az öko-játszókertek életképes alternatívái a hagyományos játszótereknek. További kutatások szükségesek a változtatás hosszú távú hatásainak és a gyerekek újfajta tevékenységének megfigyeléséhez.