Autópálya híján nem jön a fejlesztés

Vágólapra másolva!
Feltűnő a különbség az autópálya mellett fekvő és a nehezebben megközelíthető, jóllehet Budapest közeli települések ipariingatlan-ellátottsága között. Várhatóan emelkedik a vidéki helyszínek jelentősége.
Vágólapra másolva!

Változatlanul alacsony Magyarországon az igény szerint megépített (build-to-suit) ipari épületek száma, alapvetően a spekulatív fejlesztés és az erre épülő bérbeadás dominálja az ipari ingatlanok piacát. A fejlesztések zöme az új utakhoz köthető - állapítja meg a Colliers Magyarország Kft. elemzése.

Az ingatlan-tanácsadó cég véleménye szerint az ipari ingatlanok piaca rövid távon nem reagál érzékenyen a konjunkturális hatásokra, nem figyelhetők meg hatalmas változások, átrendeződések. Idei előrejelzése szerint a vidéki helyszínek iránti kereslet tovább emelkedik a gyártó és összeszerelő cégek körében.

Az új útfejlesztések, autópálya-építések - köztük az M0-s körgyűrű új szakaszának átadása - pedig az eddig kevésbé értékesnek tűnő területeket is a befektetők látókörébe hozhatják.

A Világgazdaság Üzleti Ingatlanévkönyve 850 ezer négyzetméterre teszi a modern ipari épületek alapterületét a fővárosban és környékén. A múlt évben mintegy 160 ezer négyzetméter új épület készült el. A bérbeadás ennél kisebb volt (az első félévben 51 ezer négyzetméter), a kihasználatlansági ráta 12,1 százalék.

"A 2006-os évet értékelve mindenképp kiemelt figyelmet érdemel a bérlői igények érezhető erősödése az újépítésű raktár-, illetve gyártócsarnokok iránt, és ez a tendencia valószínűleg a 2007-es évet is jellemezni fogja. Mivel a már meglévő ingatlanok üresedési aránya csökken, új fejlesztések, barna- és zöldmezős beruházások lendíthetik majd tovább a piacot" - olvasható a Colliers elemzésében.

Az ipari ingatlanok piacán legnépszerűbb területek Budapesten belül a IV.., IX., X., XV., XX., XXIII., III., XI. és XXII. kerületben találhatók. A fővároson kívül a főbb autópályák környéke (Budaörs, Törökbálint, Biatorbágy, Páty, Herceghalomig bezárólag, déli, illetve keleti irányban Szigetszentmiklós, Dunaharaszti, Gyál, Vecsés), valamint a Ferihegyi repülőtér vonzáskörzetében elhelyezkedő területek tartanak számot kiemelt érdeklődésre.

Említést érdemelnek még az M3-as autópálya menti fejlesztések (Dunakeszi, Fót), amelyek várhatóan az új M0-s szakasz elkészültével válnak még keresettebbé. Az autópályák, az M0-s körgyűrű és összekötő hidak jelentőségét jól mutatja az a tény is, hogy a Pilis környéke vagy Szentendre - a budapesti közelség ellenére - a nehéz közúti megközelítés miatt ez idáig mérsékelten keltette fel a fejlesztők figyelmét.