Rákosrendező: egyelőre földhivatali ügy

Vágólapra másolva!
Hosszas procedúrára van még szükség, mielőtt a XIV. kerület meg tudná venni a zuglói vezetők által kinézett Rákosrendező pályaudvart. Egy korábban elkészíttetett tanulmány szabadidőparkot szánna a területre, de hogy miből valósulhatna meg, azt még nem tudni.
Vágólapra másolva!

Tisztázatlan tulajdoni helyzet hátráltatja Zugló azon törekvését, hogy megvásárolja a használaton kívüli Rákosrendező pályaudvart - tudta meg az [origo]. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. már megkapta az illetékes földhivataltól a kérdéses bejegyzés alapjául szolgáló okiratokat, az ügy megoldása folyamatban van.

A pályaudvar területe kilenc helyrajzi számon nyilvántartott ingatlanból áll, melyek közül három az államé, hat a MÁV-é. Az MNV-től kapott tájékoztatás szerint azonban három kft. is résztulajdonos, és egyikük tulajdonjogával kapcsolatban vetődtek föl kételyek.

Használaton kívüli földdarab

A Zugló és Angyalföld határán fekvő, közel 180 hektár kiterjedésű Rákosrendező a budapesti nehézipar elsorvadásával vált funkciótlanná. Azon kívül, hogy egy fontos vasútvonal halad át rajta, gyakorlatilag évtizedek óta semmire sem használják, viszont elvágja egymástól az említett városrészeket.

Elhelyezkedése alapján ennél többre lenne hivatott, elvégre a csepeli szigetcsúcs mellett ez a főváros legnagyobb olyan szabad területe, amely viszonylag közel esik a központhoz. Zugló képviselő-testülete tavaly ősszel felhatalmazta Weinek Leonárd polgármestert, hogy együttműködési megállapodást írjon alá a MÁV-val a rekultiválás elősegítése érdekében.

A kerület ezután hivatalosan jelezte a MÁV-nak és az MNV egyik jogelődjének (Kincstári Vagyoni Igazgatóság), hogy szándékában áll a vétel. Érdeklődésünkre a MÁV-nál közölték, a tranzakcióra csak akkor kerülhet sor, ha bejegyzik az ingatlan-nyilvántartásban a vasúti és nem vasúti övezetbe tartozó telektömbök megosztását.

Márpedig a megosztáshoz szükséges telekátalakítást a hatályos kerületi szabályozási terv nem teszi lehetővé. Az ügyben ezért május 20-án egyeztetések kezdődtek a felek között, és azóta is tartanak. A MÁV mindenesetre lapunknak megerősítette, hogy tervezi a vasúti törzshálózathoz nem kapcsolódó ingatlanjai értékesítését, vagyis ez nem lehet az üzlet akadálya.

Kapcsolat Angyalfölddel és a Városligettel

A Magyar Hírlap nemrég arról írt, hogy a nyár végére akár az is eldőlhet, milyen módon és mennyi pénzért kerülhet a XIV. kerület tulajdonába a Rákosrendező. Forrásaink ezt nem erősítették meg, éppen a fenti akadályokra hivatkozva.

Ennél is érdekesebb kérdés, vajon mi lenne a hatalmas - a Városligetnél is jóval nagyobb - placc sorsa. Killik Jenő, a kerület városfejlesztési tanácsnoka kérdésünkre annyit mondott, fontos cél a szerves kapcsolat megteremtése a szomszédos kerülettel, ettől eltekintve konkrét tervek még nincsenek.

A Team Pannon Kft. által a kerület megbízásából 2005-ben elkészített városfejlesztési koncepció a terület rehabilitációjára is tartalmazott javaslatokat. Alapvetően egy szabadidőpark felépítését vázolta, a Városligethez szervesen kapcsolódva, a ligeti intézményfejlesztési szándékokkal összhangban.

Az akkori tanulmány szerint az első lépés - a vélhetően erősen szennyezett környezet kármentesítése után - a vasúti pálya lesüllyesztése lenne, majd a közlekedési kapcsolatokon illene javítani, például a földalatti és a Nagy Lajos király úti villamospálya meghosszabbításával, illetve kerékpárutak építésével. A kft. javaslata kiterjed arra is, hogy a Vasúttörténeti Park (ismertebb nevén: Füsti) bővítésével, valamint a Közlekedési Múzeum áttelepítésével közlekedési témaparkot hozzanak létre.

A cég azóta újabb megbízást kapott a kerülettől, jelenleg is dolgozik az integrált városfejlesztési stratégián, amelyben szintén szó lesz a Rákosrendezőről - tudtuk meg Szántó Katalintól, a Team-Pannon munkatársától. A készülő új tanulmány ajánlásairól azonban nem kívánt nyilatkozni.

Maradva tehát az eredeti, szabadidőparkos verziónál: mivel Zuglónak aligha lesz elegendő pénze minderre - de már a Rákosrendező megvásárlására is bajosan -, a kérdést valószínűleg az fogja eldönteni, hogy az önkormányzat mire talál befektetőt.