Bogarak, madarak csodavilága



A Magyar Természettudományi Múzeum látványos kiállításai földünk megannyi csodáját tárják a látogató elé. Az időszaki bemutatók sorát most egy újabb érdekes színfolt gazdagítja: Nagy Judit gobelinművész tárlata. Szépséges bogarai, madarai, csendéletei olyan szervesen kapcsolódnak a káprázatos ásványok, kitömött állatok világához, mintha csak oda készültek volna.

A Lelki közlendők a valóságról persze nem tudományos értekezés vagy természetrajzkönyv-illusztráció, inkább személyes vallomás, egyfajta vizuális antológia. A kortárs magyar textilművészet jeles képviselőjének tárlatán érdemes "elbogarászni" egy kicsit, hogy felfedezhessük rejtett értékeit. Az állatok, növények rajongói itt éppúgy találhatnak kedvükre való látnivalót, mint a tradicionális értékek vagy a finom játékosság kedvelői. A művészeti ritkaságok iránt fogékony nézők Nagy Judit finom rajzairól és míves gobelinjeiről letűnt történelmi korok üzenetét is leolvashatják. A nagyanyáink, dédanyáink világát idéző mustrák, a természetes, nemes anyagok és az aprólékos technikák nem csak komoly szakismeretről, de a kétkezi munka szeretetéről is tanúskodnak, hiszen a művésznő több mint két évtizede maga készíti, szövi igényes kárpitjait. A kézműves-technológia az improvizáció frissességét és a személyesség varázsát kölcsönzi minden egyes művének. Hagyomány és korszerűség nála jól megfér egymással. Nagy Judit munkásságát határainkon túl is ismerik, sőt elismerik. A flóra és fauna szépségét, a repülés varázsát megörökítő, szívet-lelket gyönyörködtető gobelinjei és színes ceruzarajzai számtalan kiállításon szerepeltek már Budapesttől New Yorkig, Barcelonától Zalaegerszegig. A Munkácsy-díjas művész alkotásai hazai gyűjteményekben, közintézményekben éppúgy megtalálhatók, mint néhány világvárosban Milánótól Torontóig. A gyűjtők tudják, hogy itt nem elég a geg, a gobelin rabszolgamunka. Csak a legelszántabbak képesek évtizedeken át a napi 6-8-12 órás önkéntes "gályarabságra". De csak így születhetnek olyan hiteles művek, mint Nagy Judit bogár- és madárportréi, mesés tájképei és csendéletei. A monumentális Szarvasbogár és az Oleanderszender magányos alakjától vadkacsákon, flamingókon és gyümölcsfüzéreken át vezet az út a Cseresznyés madarasig. Nagy Judit kedveli a sorozatokat, az ismétlődő motívumokat. A Kulcsok záródarabja, az Oldás és kötés (1997- 98) egyik legszebb munkája, mintha az eddigiek összegezése és egy új korszak nyitánya volna. Remélhetőleg ez a jövő év január 5-ig nyitva tartó kiállítás is felhívja a figyelmet az igazi értékek és a minőség fontosságára. No meg erre a kissé anakronisztikus műfajra és tehetséges alkotóira.