Szigorítják a gépjárművek műszaki vizsgáztatásának rendszerét<br/>

Vágólapra másolva!
A privát szervizekben független vizsgabiztosok végzik a személygépkocsik ellenőrzését A jövő hónap elejétől fennakadásokra lehet számítani a személygépjárművek műszaki vizsgáztatására kijelölt szervizekben. A közlekedési tárca áprilisi rendeletével ugyanis megváltoztatta a közlekedésbiztonsági vizsgálatok előírásait. A rendszer átalakítása a szerviztulajdonosok szerint lelassítja az ügymenetet, és jelentős beruházásokra kényszeríti a vállalkozókat.
Vágólapra másolva!

Gy. Balázs Béla felvétele

Országszerte mintegy 700 autószerelő magánvállalkozás működik, amely eddig megfelelt az előírásoknak és műszaki vizsgáztatási engedélyt kapott. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) azonban április 28-án megjelent rendeletében módosította a személygépjárművek kötelező közlekedésbiztonsági ellenőrzésének szabályait. Többek között egységesítették a szervizekkel szemben támasztott műszaki felszereltségi követelményeket, s megvonták a magánszervizek alkalmazottainak vizsgáztatási jogát. A szaktárca kéthavi felkészülési időt adott a szervizeknek a rendeletben előírt feltételek teljesítéséhez, ez a határidő a hónap végén lejár.

Az elmúlt években a közlekedési felügyeletek műszaki állomásai mellett magánszervizek is engedélyt kaptak a gépjárművek műszaki vizsgáztatására. A most életbe lépő rendelet különválasztja a járműjavító és a vizsgáztatási feladatot. A privát szervizekben ezentúl kizárólag a közlekedésfelügyeletek által kirendelt, független vizsgabiztosok végezhetik a járművek műszaki ellenőrzését. Barna Péter, a KHVM tanácsosa lapunknak elmondta: az új rendszer legnagyobb előnye, hogy megállapítható lesz a vizsgáztató személyes felelőssége. Kövesdán András, egy budapesti autójavító vállalkozás vezetője úgy véli, a kirendelt vizsgabiztosok alkalmazásával lelassulhat az ügyintézés, hiszen ők valószínűleg csak hetente egyszer-kétszer fognak megjelenni a műhelyekben.

A magánszervizek jelentős része elégedetlen az új módszerrel. Sérelmezik, hogy a szaktárca kétségbe vonja szakértelmüket. A kisebb autójavító műhelyek pedig elesnek a vizsgáztatási lehetőségtől, mivel nincs anyagi hátterük a rendeletben meghatározott kötelező műszaki és technikai előírások teljesítéséhez.

A szaktárca nem érti a vállalkozók aggályait. Amint Barna Péter minisztériumi tanácsos hangsúlyozta, komoly műhelyeknek nem okozhat gondot a rendeletben előírt műszaki feltételek teljesítése. A szakhatósági vizsgabiztosok pedig elegen lesznek ahhoz, hogy minden szervizben az igényeknek megfelelő gyakorisággal tudjanak megjelenni.

(Népszava)