Lelépti díjat akar az Elmka

Az Elmka Rt. feltételeket szabott annak a megállapodásnak az aláírásakor, amely az "államosítandó" M1-es autópálya kezelői feladatainak átadására vonatkozott. Információink szerint a cég egymilliárd forintot kér a magyar államtól részvényesei kárpótlására. A közlekedési minisztérium - mint arról tegnap beszámoltunk - időközben az Elmka hitelezőihez fordult, magyarázatot kérve a cég álláspontjának értelmezésére.

Az Elmka Rt. az M1/M15 koncessziós autópálya projekt átstrukturálására és az útdíjak csökkentésére még 1998 decemberében részletes javaslatot dolgozott ki, amelyet megküldött a magyar kormány, illetve a közlekedési és a pénzügyi tárca részére - szögezi le az autópályát működtető társaság lapunkhoz eljuttatott közleménye, amely így folytatódik: a javaslat megtárgyalására - többszöri kérés ellenére - a címzettek nem biztosítottak lehetőséget.
A társaság vezetése idén június 17-én kapott először meghívást hivatalos tárgyalásra. Ezen, illetve a június 30-ai második megbeszélésen azt kérték a vezetőségtől, hogy írjon alá egy olyan megállapodást, amelyből az Elmka észrevételei teljes mértékben kimaradtak.
A hitelezők és a minisztériumok képviselői között már 1998 végén megindultak a tárgyalások a cég "államosításáról" és a hitelek átvállalásáról, ám ezeken a tárgyalásokon az Elmka nem vehetett részt.
A társaság július 2-án az átadás-átvételről szóló elvi megállapodást aláírta, de azzal a fenntartással, hogy csak akkor kész együttműködni, ha tevékenységének lezárásánál észrevételeit figyelembe veszik. A minisztérium és a hitelezők számára megvan a lehetőség arra, hogy az Elmka együttműködése nélkül "államosítsák" a társaságot, de ez az eljárás jogilag nagyon bonyolult és hosszadalmas - vélekedik az érintett cég.
A társaság szerint a helyettesítési folyamat lelassulása nem az együttműködési készség hiányából fakad. A helyettesítéshez szükséges pénzügyi és jogi átvilágítás már közel 2 hónapja lezajlott. A minisztérium ígéretet tett arra, hogy az elkészült jelentést észrevételezésre legkésőbb június 4-éig átadja az Elmkának. Erre a mai napig sem került sor, ami szintén lassítja néhány kérdés lezárását a cég szerint.
Június elején az Elmka bejelentette a KHVM-nek, hogy ha az átadás-átvétel határideje húzódik, a koncessziós szerződésnek és a hitelszerződésnek megfelelően a társaság kénytelen bevezetni a nyári szezonális tarifát, ami ellentétes a minisztérium díjcsökkentési szándékával. Bejelentésükre hivatalos reagálást nem kaptak, a sajtóból értesültek a miniszter sajnálkozásáról és megdöbbenéséről.
A nyári tarifa - hangsúlyozza az Elmka közleménye - a megnövekedő külföldi turistaforgalom következtében jelentős többletbevételt jelent. Érthetetlen ezért számukra, hogy miért kellene a magyar államnak erről a túlnyomórészt külföldi valutában befolyó bevételről lemondani, amely az átvállalandó hitelösszeg törlesztésére fordítható, azaz az adófizetőkre háruló terhet csökkenti.

Szegő Iván Miklós

(Magyar Hirlap)