A tárgyalási álláspontot a jövő hétre tervezett kormányzati jóváhagyást követő napokban adják át Brüsszelben. Ezután az Európai Bizottság, illetve a tagállamok véleményezik a magyar javaslatot, kialakítják álláspontjukat. A nyári szünet miatt feltehetően nem lesz elegendő ideje az uniós apparátusnak, illetve a tagállamoknak arra, hogy a szeptemberi "főtárgyalói találkozóra" elkészüljenek a véleményezéssel. Így szeptemberben még nem foglalkoznak ezzel az előterjesztéssel. Ennek megvitatására valószínűleg elsőként a novemberi fordulón kerül sor, majd decemberben a miniszteri szintű tárgyalás napirendjén is szerepel a téma.
Több uniós környezetvédelmi elvárásnak Magyarország csak a csatlakozást követő türelmi idő igénybevételével tehet eleget - állítják a Környezetvédelmi Minisztérium egyes szakterületeinek képviselői. Logikusnak tűnik, hogy Magyarország is legalább annyi felkészülési időt kapjon e feladatok teljesítésére, mint amennyit az uniós országok adtak maguknak.
A települési szennyvizek összegyűjtésénél, tisztításánál például az unióban is 15 évet jelöltek meg a kitűzött célok elérésére. Feltehetően Magyarország is eleget tehet ennyi idő alatt ezeknek a követelményeknek. A becslések szerint 1.200-1.500 milliárd forintot igényel, hogy valamennyi, kétezernél több lakosú településen csatornával gyűjtsék össze és legalább biológiai szinten tisztítsák a szennyvizet.
A közösségben 8, illetve 4 évet irányoztak elő a felszíni és a felszín alatti vizek ipari, mezőgazdasági szennyezésének számottevő csökkentésére. A központi költségvetés, illetve a gazdálkodók teherbíró képességét mérlegelve valószínűleg ez a határidő Magyarországon is tartható.
Türelmi időt kell kérnie Magyarországnak arra is, hogy teljesítse az ipari üzemek, a veszélyeshulladék-égetőművek levegőszennyezésére vonatkozó uniós normákat. Számottevő korszerűsítést igényel az erőműpark légszennyezésének csökkentése. Nagy az elmaradása Magyarországnak a közlekedés okozta légszennyezés területén is: a személygépkocsik 14 százaléka csupán a modern katalizátoros autó, és igen sok a nagy füstkibocsátással közlekedő dízeljármű.
Az SZDSZ szerint a Környezetvédelmi Minisztériumban tragikus állapotok uralkodnak. A szabaddemokraták úgy vélik, hogy Pepó Pál miniszter számos szakembert kényszerített lemondásra. Állításuk szerint mindössze három jogász foglalkozik a 165 uniós jogszabály hazai átültetésével. Ebben a tempóban 25-30 évre lenne szükség, ahhoz hogy 2001-ig befejeződjön a honosítás - állítja az SZDSZ.
(MTI)
Ajánló:
A szabaddemokraták elektronikus oldala.
Korábban:
(1999.07.21.)