Január elsején lép életbe a környezetvédelmi, a közlekedési és a pénzügyi tárca együttes rendelete, amely feloldja a négyévesnél idősebb használt autók behozatalát. Székely András, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) főosztályvezetője a Magyar Hírlapnak elmondta: a használt autók forgalomba helyezésének feltétele, hogy az autók megfeleljenek az Európai Unió környezetvédelmi és zajszint-előírásainak.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Győző Gábor elmondta: elítéli az évjárat-korlátozás megszüntetését, mert szerinte ez ismét a gépjárműpark elöregedéséhez vezethet. Szerinte nem feltétlenül roncs autókkal kell az országot ellátni.
Információink szerint a rendelet kiadását komoly viták előzték meg. A környezetvédelmi tárca szakértői - bár szakmailag elfogadhatónak tartották a korábbi előírások megváltoztatását - egyes módosításokat elleneztek. A legkomolyabb aggodalmak azzal kapcsolatban fogalmazódtak meg, vajon a közlekedési felügyelet képes lesz-e az új előírások betartatására. Az aggályokat a szaporodó zöldkártya-visszaélések is erősítik.
A használt importautók vámkezeléséhez a Közlekedési Főfelügyelet engedélye szükséges. Horváth József, a Közlekedési Főfelügyelet főosztályvezetője közölte, hogy a jelenlegi szabályok szerint fogják a januártól behozott járműveket is vizsgálni.
Az új jogszabály maradéktalan betartásával nem nőhet a közlekedésből származó légszennyezés - hangoztatta Lipok Zsuzsanna, a környezetvédelmi tárca munkatársa. A rendelet 3. pontja ugyanis kimondja: csak az új gépjárművekre is érvényes szigorú műszaki követelményeket teljesítő járművek vámkezelhetők. A rendelethez kapcsolódó külön jogszabályban felsorolják azokat a típusokat, évjáratokat, amelyek katalizátora teljesíti a szennyezőanyag-kibocsátási értékeket. Az így behozott gépjárműveket egyedileg is vizsgáztatni kell.
Szilágyi A. János
(Magyar Hirlap)