Egy volt bróker az olajszőkítés mikéntjét ismertette az RTL Klub műsorában <br/>

Vágólapra másolva!
Az RTL Klub Este című műsorában megszólalt, egy kilétét felfedni nem kívánó személy, aki azt állítja: maga is részt vett az olajszőkítésben, maga is "bróker" volt.
Vágólapra másolva!

Az interjúalany saját bevallása szerint a kilencvenes évek elején került kapcsolatba a szőkített olajjal. Annak idején a délszláv háború miatti olajembargó sok embernek adott kenyeret a déli határszélen. Az üzemanyaggal ügyeskedők teli tankkal és kannákkal mentek át a határon és üresen vagy olcsó szesszel feltankolva jöttek vissza. A felvevőpiac egyre nagyobb volt, egy idő után már nem lehetett eleget tankolni a kútnál. Az új üzlet a szőkített gázolaj volt.

Az informátor ekkor kezdett szőkített olajjal üzletelni, vagy ahogy ebben az iparágban hívják, ekkor lett bróker. A szőkített gázolaj ekkor a "pirosból", azaz a pirosas színű háztartási tüzelőolajból készített üzemanyagot jelentette. A kevesebb adóval terhelt, ezért sokkal olcsóbb háztartási tüzelőolajat, közismert rövidítéssel HTO-t a finomítók hivatalosan piros festékkel színezték, hogy megkülönböztethető legyen a jóval drágább gázolajtól. A festékanyagot kénsavval szedték ki, ez a művelet az a bizonyos "szőkítés". A savazás azonban kiszárította az olajat, ezért kenőanyag hozzáadásával javították fel. Így készült el a szőkített gázolaj, azaz a sárga.

1992-ben a dél-alföldön talált munkát - szavai szerint - a Dél-Alföld olajkirályánál. A szőkített olajat nem csak a magánfogyasztók, nagy állami és önkormányzati tulajdonú cégek is vásárolták. Az informátor szerint a honvédség is a vásárlók közé tartozott.

A bróker - állítása szerint - 1993 végén került kapcsolatba a Conti-Car csoporttal és értékesítési vonalon kezdett dolgozni nekik.
Ebben az időben a központ, az összekötő kapocs az illegális és a legális szféra között egy "törpe" becenévre hallgató férfi volt.
A "törpe" halála után vagyonáért kisebbfajta háború indult az alvilágban, hiszen a "törpénél" mindenkinek ragadt pénze. A törvények szigorodásával egyre nehezebben lehetett hozzájutni a piroshoz, vagyis a HTO-hoz. Aztán jött a jegyrendszer.

Amikor már sehol nem lehetett beszerezni a HTO-t, egyszer csak feltűnt 40 millió liter két állami tulajdonban lévő olajtelepen, Bodaszőlősön és Tolnamözsön. A telep környékén naponta több száz kamion keringett, mindenki küldte a tankereit aki számított a piacon. A kiárusítást a negyedik napon vámosok és rendőrök zavarták meg.

A pirosat 1994-ben felváltotta a műszerolaj. Két éven keresztül ebből életek az olajszőkítők.

1996 után jött divatba A lila színű, extra könnyű fűtőolaj. Ennek a szőkítése lényegesen egyszerűbb volt mint a pirosé. A lilához csak foszforsavat kellett adni és máris kész volt a jó minőségű sárga gázolaj. A lila kizárólagos forgalmazója az ETL Rt volt. Ez a cég szinte teljesen lefoglalta a komáromi finomítót. A tankerszerelvények folyamatosan jöttek-mentek.

Az olajszőkítésből származó pénzek egy neves nemzetközi bankszakember irányításával vándoroltak külföldre, pontosabban átutalással kerültek off-shore cégek számláira.

A szőkített olaj-üzlet százmilliárdos évi forgalmat hozott. Egy literen több mint 20 forint haszon volt. Egy átlagos tankerre 35-40 ezer liter üzemanyag fér, egy tankerszerelvény több mint 1 millió litert képes szállítani.

(RTL KLUB)

Ajánló: