A West End City Center építkezésénél történt halálos darubaleset szakértői vizsgálatának eredményére vár a Budapesti Rendőr-főkapitányság - tudta meg a Magyar Hírlap. Ezt követően döntik el, történt-e bűncselekmény, és ha igen, milyen típusú.
A rendőrség csak olyan szakértői vélemény alapján kezd vizsgálatot, amely emberi mulasztást állapít meg. Ha a katasztrófa anyaghiba vagy anyagfáradás miatt következett be, az nem a rendőrség hatáskörébe tartozik - hozta a lap tudomására a BRFK illetékese.
A West End City Center építése közben, szombaton késő délután történt toronydaru- balesettel kapcsolatban még folynak a vizsgálatok - mondta Barna László, a Fővárosi Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség (FMMF) vezetője.
A tragédia közvetlen oka az volt, hogy az emelőszerkezet gémrészéből egy csapszeg kiesett. A visszazuhanó darugém és az azon lógó teher a mélybe csapódott, maga alá temetve a szerencsétlenül járt román vendégmunkást.
Nem hivatalos értesülés szerint az elhunyt dolgozó temetését és családjának megsegítését, a munkáltató vállalta magára.
A felügyelet vasárnap kiadta az érintett darura vonatkozó lebontási engedélyt, amelyet szigorú technológiai eljárásokhoz kötött. Továbbá elrendelte az Émuk Rt. tulajdonában levő többi toronydaru biztonságtechnikai felülvizsgálatát, és javasolta, hogy országos szinten hajtsák végre a gépek ellenőrzését, különös tekintettel a gémtagrögzítésekre és kötőelemekre.
Barna László elmondta: a darura vonatkozó vizsgálatokhoz a bérbeadótól bekérték a szükséges dokumentumokat és hétfőn kezdték azok értékelését. Annyit már tudni, hogy a Wolf típusú gépet 1981-ben gyártotta a Man gyár, illetve annak magyarországi behozatala 1996-ban történt.
Fülei László az Émuk Rt. képviseletében hozzátette, hogy jelenleg 45-50 darab hasonló típusú emelőszerkezete van a vállalatnak, amelyeket folyamatosan ellenőriznek. A balesetet okozó gépen utoljára a történtek előtti napon végeztek műszaki ellenőrzést. A vizsgálat során egy a szombatihoz hasonló emelést hajtottak végre, amelynek során nem tapasztaltak meghibásodást. Kérdésünkre Fülei elmondta, hogy az 1999. július 27-én bérbe adott toronydaru műszaki ellenőrzése és karbantartása nem a bérbe vevő, Pillér 2000 Kft. feladata.
A vizsgálatot a tulajdonosok elvégezték, és álláspontjuk szerint az Émuk Rt. vétlennek tekinthető a baleset bekövetkeztében.
Barna László szerint egy daru működésében nem az életkor, hanem a műszaki állapot szabja a korlátokat, ezért nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy elöregedés következtében történt a baleset.
A munkaügyi főfelügyelőség adatai szerint egyébként a fővárosi építőiparban az országos átlagnál közel kétszer annyi halálos munkabeleset történik. A West End Citynél történt tragédia ebben az évben a negyedik halálos baleset volt fővárosi építkezéseken.
Az ok elsősorban az, hogy Budapesten felfokozott ütemű építések zajlanak, s emiatt jóval több baleset fordul elő - véli Barna László. A felügyelet a munkabiztonsági ellenőrzések során elsősorban az egyéni védőeszközök használatát, a leesés elleni biztosítást és a fölvonulási épületek biztonságát vizsgálja. Barna László szerint ugyan kimutatni nehéz, de a balesetekben jelentős szerepet játszik a munkások fáradtsága a gyakori túlórák miatt.
Balesetek forrása az is, hogy a nagy építkezéseknél alvállalkozóként dolgozó kisebb cégeknél nem mindig van munkabiztonsági szakember.
A folyamatos és folytonos munkarend miatt az építőipari munkások időnként ünnepnapokon is dolgozhatnak - utalt Papp István, a FMMF vezetőhelyettese arra a körülményre, hogy a West End City építői munkaszüneti napon dolgoztak. Hozzátette: ezt azonban csak rendkívüli esetekben vagy technológiai szükségesség miatt lehet elrendelni, minden más esetben tilos.
Bodnár Kriszta, Joób Sándor
(Magyar Hirlap)
Korábban:
(1999.10.25.)