Készül az újabb egészségügyi reform<br/>

Vágólapra másolva!
Nem von ki közpénzeket az egészségügyből, de a jelenleginél valószínűleg többet sem ad a szektornak az a reform, amelynek még csak a legfőbb alapelveiben van egyetértés a szaktárcák között. A részleteket csak azt követően dolgozzák ki, ha a kormány decemberben dönt arról: mely területeken, mikor kezdődjön meg az átalakítás.
Vágólapra másolva!

Nem vonhat ki közpénzeket az egészségügyből az a reform, amelynek előkészítése során a Pénzügyminisztérium, a gazdasági, illetve az egészségügyi tárca már csaknem mindegyik alapelvben egyetértésre jutott - közölte tegnapi sajtótájékoztatóján az egészségügyi reform megalapozásával megbízott munkacsoport titkára. Kaderják Péter szavaiból ugyanakkor kitűnt: a jelenleginél több központi forrásra sem nagyon számíthat az egészségügy, a tárcák szerint több pénzhez inkább a rendszerben rejlő tartalékok felszabadításával és külső források bevonásával juthat az ágazat.

Az egészségügy működtetéséhez szükséges források döntő hányada a munkabizottság szerint - legalább középtávon - a kötelező járulékfizetésből származik majd. A tárcák abban is egyetértenek, hogy konkrétabban meg kell határozni: mely eljárások, technikák, gyógyszerek tartozzanak a közfinanszírozásból biztosítandó eljárások, juttatások körébe. Kaderják elmondta: a szakmai szempontok mellett főleg a költséghatékonyságot kell figyelembe venni az úgynevezett "alapcsomag" meghatározásánál. A magánbiztosítók csak az e körbe nem tartozó ellátások finanszírozására köthetnének szerződést.

Az egészségügyi reform ilyetén megközelítése éppúgy ellentétben áll a kormányprogramban meghatározott, majd az év első felében célul is kitűzött több-biztosítós modellnek, mint az az elképzelés, hogy továbbra is - legalább rövid távon - fennmaradna az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) monopóliuma.

A munkacsoport szerint el kell érni, hogy az OEP maga dönthesse el, melyik egészségügyi intézménnyel és milyen finanszírozási szerződést köt. Ezen belül pedig azt is meghatározhassa, hogy egy adott kórházban például mennyi vakbél- vagy szívműtétet finanszíroz - mondta Kaderják. Hozzátette: ha a biztosító így működne, az intézmények nagy valószínűséggel önmaguktól megszüntetnék a kihasználatlan, illetve felesleges részlegeiket.

Kaderják beszámolt arról is, hogy a tárcák között még vita van abban: lehetséges, kívánatos, egyáltalán, célszerű-e magánkézbe adni a szakrendelőket és a kórházakat. Egyetértés csak abban van, hogy mindenképpen le kellene bontani az esetleges privatizáció útjában álló akadályokat, például nagyobb szabadságot kell adni a fejlesztésekkel vagy a munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos kérdésekben maguknak az intézményeknek.

A bizottság abban sem jutott konszenzusra, hogy mikortól és mennyi pénzt fordítsanak a gépek, eszközök, épületek amortizációjára. Az egészségügyi tárca a címzett- és céltámogatások összegét fordítaná erre, a PM és a GM szerint viszont erről csak azt követően érdemes gondolkodni, ha megerősödik az OEP szolgáltatásvásárlói szerepköre, illetve nő a szolgáltatók döntési szabadsága - mondta Kaderják Péter.

Haiman Éva

(Magyar Hirlap)