Súlyos hiba volt átvenni a ferihegyi 2/B terminált<br/>

Vágólapra másolva!
A belső vizsgálat szerint az állam kára több százmillió forint A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságnál (LRI) befejeződött belső vizsgálat szerint súlyos hiba volt, hogy áprilisban a cég akkori vezetője átvette a kanadai beruházótól a Ferihegyi repülőtér 2/B terminálját. A jelentés megállapítja, hogy a hiányosságok egy része a terminál üzemeltetését veszélyeztetik. Az ebből származó kár legalább több százmillió forint, ami végső soron az államot terheli.
Vágólapra másolva!

A ferihegyi 2/B terminál megvalósítására az előző kormány idején kötött szerződést az LRI a kanadai beruházót és a kormánygaranciát biztosító kormányhivatalt tömörítő CCC rövidítésű társasággal. A szerződő felek bankkölcsönt vettek fel a kivitelezéshez, amelynek visszafizetésére a magyar állam vállalt garanciát.

Az LRI igazgatója, Kovács Péter megbízásából készített szakértői jelentés megállapítja: annak ellenére, hogy a kanadai CCC többször sürgette a terminál átadását szentesítő szerződést, az "Értesítés a Végső Befejezésről" című okmány aláírását, a cég korábbi, év elején felmentett igazgatója, Erdei Tamás ezt megtagadta, többek között a beruházási főosztály vezetőjének véleménye alapján.

A jegyzőkönyvet azonban áprilisban aláírta Somogyi-Tóth Gábor, aki Erdei menesztése után megbízott igazgatója volt néhány hónapig az LRI-nek. A szakértői jelentés szerint ezt annak ellenére tette, hogy a rendelkezésre álló szakvélemények ezt egyhangúan ellenezték. Ráadásul azokat az úgynevezett hiánypótlásokat, amelyek a szerződésben vállalt, de be nem fejezett vagy el nem készült "teljesítéseket" sorolja fel, Somogyi-Tóth megbízott igazgató működési idején átminősítették garanciális hibákká.

A jegyzőkönyv aláírásával a kölcsönt adó bankok a 2/B terminál kivitelezés teljesítését befejezettnek minősítették, "elengedték" a szerződésből a kanadai, kormánygaranciát biztosító kormányhivatal és beruházó alkotta CCC-t. Ezzel a 2/B terminál létesítésére kapott kanadai kormánygarancia érvényét veszítette. A szakértői jelentés szerint ha javítások költsége a hitelek részletét veszélyeztetik, a magyar államnak kell a részletet kifizetnie garanciavállalása alapján.

A szakértői vélemények szerint az azóta is fennálló, számos pontban felsorolt hiányosságok egy része a terminál üzemeltetését veszélyeztetik. Ezek között szerepel például, hogy a 2/B terminál tűzvédelmi rendszerének teljes, éles kipróbálása is elmaradt a még szükséges pótlások elvégzésével együtt. Nem tudni ezért, hogy egy düsseldorfihoz hasonló tűz esetén a védelmi berendezések közül mi és hogyan működne.

A jelentés összegzésül megállapítja, hogy az átadási jegyzőkönyv aláírása súlyos hiba volt. Az ebből származó, legalább több százmillió forintot elérő kár az államot terheli, mert az LRI-nek üzemeltetési kényszerből azt saját költségén ki kell javítania. A kivitelező cég többszöri megkeresés ellenére erre nem hajlandó. A jelentés azzal zárul, hogy a megbízott igazgató, Somogyi-Tóth Gábornak megbízatása folytán ezt jegyzőkönyvet csak a közlekedési miniszter, Katona Kálmán miniszter engedélyével írhatta volna alá.

Zsoldos Attila

(Népszava)