Viszonylag nyugodtan telt el a 60 órás vasutassztrájk első egyötöde<br/>

Vágólapra másolva!
Eddig nem okozott nagyobb fennakadást a 60 órás, országos, általános vasutassztrájk. A mozdonyvezetők sztrájkkészültsége a legerősebb, a többi dolgozó többsége felvette a munkát. A vasúton nincs zsúfoltság, a Volán tartalék járatainak felét állították forgalomba.
Vágólapra másolva!

A MÁV hálózatán rend és fegyelem van a sztrájk idején, lényegesebb konfliktushelyzetről nem érkezett bejelentés a vezérigazgatóságra - mondta Kukely Márton, a vasúttársaság vezérigazgatója hétfőn a vasúttársaság helyzetértékelő sajtótájékoztatóján.
Kukely elmondta, hogy a nyilatkozatok alapján a hétfőn nappali műszakba jelentkezett dolgozók 80,5 százaléka felvette a munkát. "Alapvetően a mozdonyvezetők sztrájkkészültsége a legerősebb" - jelentette ki a vezérigazgató. A nappali műszakba beosztott 685 mozdonyvezetőből 13-an nem sztrájkolnak.

A vezérigazgató közölte, hogy a MÁV a dolgozni szándékozóknak továbbképzést szervezett. A nem sztrájkolók magas arányára tekintettel a MÁV azt is fontolgatja, hogy ahol a mozdonyvezető dolgozik, ott főleg tehervonatokat közlekedtetnének.

A Volán Egyesülés adataira hivatkozva Kukely Márton jelezte, hogy a tartalék autóbuszjáratok felét állították forgalomba a Volán-társaságok. A MÁV Rt. szerint a sztrájk idejére az utasok többsége átütemezte utazási szándékát, vagy saját gépkocsival közlekedett. A vasúton nincs zsúfoltság.

Hétfő délután folytatódnak az egyeztető tárgyalások a munkaadó és a szakszervezetek vezetői között. Kukely Márton elmondta: az eddig átadott munkaadói javaslatra kérnek egyértelmű, írásos nyilatkozatot a szakszervezetektől a helyzet tisztázása érdekében.

"Nem zárkózom el attól, hogy jelen legyek a vasúti egyeztetésen, de csak akkor veszek részt a tárgyalásokon, ha a vasúttársaság vezetői kérik a segítségemet" - mondta Katona Kálmán közlekedési miniszter. A szaktárca vezetője elvi esélyt lát arra, hogy a MÁV Rt. menedzsmentje és a szakszervezetek képviselői megegyezésre jutnak a hatvanórásra tervezett sztrájk ideje alatt. Ennek ellenére Katona Kálmán úgy véli, az eddigi eredménytelen tárgyalások során az érdekképviseletek csekély megegyezési készséget mutattak.

A miniszter szerint a szakszervezeteknek fel kellene ismerniük, hogy a munkabeszüntetés vesztesei a vasúttársaság és az utasok. Az ismétlődő sztrájkok miatt az utasok és a teherfuvaroztatók szerinte a későbbiekben a közúti közlekedést részesítik majd előnyben. Ez hosszú távon jelentősen ronthatja a MÁV üzleti eredményeit, így a bérfejlesztésre is kevesebb pénz jut majd.

"A gazdálkodás korszerűsítésével további forrásokat lehetne felszabadítani" - vélte Katona Kálmán. Példaként említette a szakszervezeti többletjuttatásokat, amely tetemes plusz kiadást jelent a MÁV-nak. A Munka törvénykönyvében meghatározottakon felül a vasúttársaság évente 500-600 millió forintot fizet ki az érdekképviseleteknek. Mindemellett a jelenlegi, 120 ezer főre méretezett jóléti rendszer átalakításával, valamint ingatlanok értékesítésével további forrásokat lehetne előteremteni - állította a miniszter.
Katona szerint a MÁV Rt.-nél kialakult problémákra csak egy hosszabb - hároméves - időtartamra szóló kollektív szerződés hozhat megoldást. "Ennek megkötésére azonban csak akkor van mód, ha a szakszervezetek nem saját érdekeiket, hanem a közösségét helyeznék az előtérbe" - tette hozzá.

(MTI)

Ajánló:

Korábban: