Már az autóipar is az internet bűvöletében él

Az autóipar látványos detroiti parádéján, a január 12-én zárult North American International Auto-Show-n talán még a kocsiknál is fontosabb téma volt, hogy az autócsodák milyen internetes szolgáltatásokat fognak nyújtani. A nagy gyártók ugyanis mind azon fáradoznak, hogy járműveiket is az online világ részéve tegyék.

A trendeket mindennél jobban jelzi, hogy a detroiti esemény a világ eddig leginkább "bedrótozottabb" autós kiállítása volt: a történéseket 50 webkamera közvetítette a világnak. A rendezők 750 ezer látogatóra (köztük 6 ezer újságíróra) számítottak, de úgy kalkuláltak, hogy a Weben ennél sokkal többen követik majd figyelemmel a show-t. A rendezvény költségei, a technológiát is beleszámolva 350 millió dollárra rúgtak.

Ha egy gyors pillantást vetünk rá, melyek voltak a legfontosabb bejelentések az eseményen, illetve milyen szövetségek köttettek, akkor azonnal kiderül, hogy szinte minden a világháló körül forgott.

A General Motors az America Online-nal, a Ford Motor pedig a Yahoo!-val fogott össze annak érdekében, hogy reklámozzák a kocsijakat, személyre szabott online szolgáltatásokat nyújtsanak az autótulajdonosoknak, és internet-hozzáférést kínáljanak a járműveikben. Az együttműködések eredményeképpen a vásárlók és érdeklődők részletes információkat, műszaki leírást kaphatnak a modellekről, a lízinglehetőségekről, időpontot egyeztethetnek a kereskedőkkel.

A Ford Motor, a világ második legnagyobb autógyártója azon munkálkodik, hogy a 2001-ben kibocsátásra kerülő Lincoln autóiban szériafelszerelés legyen az internet-hozzáférés.

OnStar - 24 órás szolgáltatás a kocsiban

A GM a Bell Atlantickal is össze akar fogni, hogy az autógyártó internetes stratégiájának részeként új járműveibe mobiltelefont szereljenek - állítják a tárgyalásokhoz közel álló személyek. A GM hivatalosan bejelentette, hogy még az idén több millió mobilkészüléket szeretne autóiba építeni, de azt nem árulta el, hogy melyik telekommunikációs társasággal tárgyal.

A gyártó az OnStar rendszer segítségével kíván személyre szabott szolgáltatásokat és szórakozási lehetőségeket nyújtani a kocsijaiban. Az OnStar műholdon keresztül követi nyomon az autókat, a kommunikációhoz pedig a mobiltelefonok hálózatát használja. A GM a Cadillac Escalade sportautókban opcióként már 1998 óta kínálja ezt a rendszert, amely egy központ segítségével 24 órás szolgáltatást nyújt, és probléma esetén segít.

Az új változat egy olyan mobileszköz segítségével valósulna meg, amelyet kivehetünk a kocsiból, amikor kiszállunk. Még nem biztos, hogy a hardvert ki fogja szállítani, de bennfentesek szerint a Delphi Automotive Systems vagy a Motorola tűnik a legesélyesebbnek.

Az újítás lehetőséget ad rá a GM-nek, hogy autói azután is bevételt termeljenek, miután a kereskedő már eladta őket. Az elképzelések szerint a szolgáltatás havi díja 40 dollár lenne autónként.

Elemzők szerint a terv az egész piacra is nagy hatással lehet, mivel meg fogja duplázni a használatban lévő internetes telefonok számát. A rendszer elterjedése pedig a hasonló szolgáltatások árának csökkenéséhez vezethet. Az újítás a Bell Atlanticnak is nagy lökést adhatna, mivel még csak most építi ki saját vezeték nélküli hálózatát, szemben vetélytársaival, az AT&T-vel és a Sprint PCS csoportjával.

A General Motors a NetZeróval marketingmegállapodást kötött, hogy több embert érjen el a világhálón keresztül. A NetZero ingyen hozzáférést nyújt azoknak, akik szörfözés közben hajlandóak a cég reklámjait is nézni.

A Motorola sem pihen

A Motorola és az IBM olyan, autókba építhető fedélzeti komputer prototípusát mutatta be, amellyel az internetre csatlakozva elektronikus levelezést és online vásárlást lehet lebonyolítani, illetve a tőzsdei adatokat lehet figyelni. Az iRadiónak elkeresztelt berendezést már a néhány nappal korábban, a Las Vegas-i elektronikai vásáron bemutatták, de a Motorola most fektetett be a Command Audio nevű cégbe, amelynek technológiája segítségével a készülék új szolgáltatásokat fog nyújtani. A Command Audió több száz audióprogramot sugároz folyamatosan, amelyből interaktívan, egy menü segítségével lehet kiválasztani a minket érdeklő témákat.

A GM Terradyne névre hallgató protípusába a Motorola i1000plus fejhallgatóját integrálták, amellyel a Nextel National Network szolgáltatásait lehet igénybe venni. Ehhez járul még a beépített fedélzeti laptop és printer, melyek révén egy igazi mozgó irodában érezhetjük magunkat.

Elektronikus kereskedelem a forgalmazóknak és partnercégeknek

A konkurens Ford Motor és a General Motors egyaránt azon dolgozik, hogy minél több partnert szerezzen saját elektronikus kereskedelmi rendszere számára. Mindkét cég olyan hálózatot épít ki, amelynek a segítségével az interneten keresztül lehet üzletelni a gyártók, a forgalmazók és a partnerek között. Az iparág azt reméli, hogy az internet segítségével dollármilliárdokat spórolhat meg a beszerzési költségek csökkentése és a gyártási folyamat felgyorsítása révén.

Egyes források úgy tudják, a Nissan Motor Co. is csatlakozni akar a Ford-Oracle elektronikus kereskedelmi szövetséghez. A cég illetékesei szerint az Oracle kereste meg őket, hogy vázolja az együttműködéssel járó előnyöket. A japán autógyártó még nem döntött, de abban biztos, hogy ha leteszi a garast egy rendszer mellett, akkor ezt a Renault-val együtt teszi majd meg.

A GM a Toyotát igyekszik a TradeXchange.com oline szolgáltatásához csábítani, az Oracle pedig több európai autógyárral tárgyal.

Louis Schweitzer, a Renault elnöke szerint ami az internet és az autóipar integrációját illeti, Európa két évvel jár az Egyesült Államok mögött. A francia cég jó dolognak tartja a vállalatok közötti online kommunikációt, de a végfelhasználók esetében az internetet nem értékesítési csatornának, csak egy interaktív prospektusnak tekinti.

Az [origo] összeállítása

Ajánló:

A japán cég weboldalai

Korábban:

A Mercedes-Benz vezeték nélküli Motorola kommunikációs rendszert épít be az 1999-ben kibocsátásra kerülő sedanjaiba, amellyel a vezetők azonnal segítséget kérhetnek, bárhol járjanak is. Itt az AutoPCA Microsoft 1998. decemberi bejelentése