Jogellenesen sztrájkoltak a vasutasok február 13-a után<br/>

Vágólapra másolva!
A Fővárosi Munkaügyi Bíróság elsőfokú döntése szerint jogellenes volt a vasutassztrájk február 13-án 18 órától. A tárgyaló felek korábban ugyanis már megállapodtak azokról a kérdésekről, amikért február 1-jén a sztrájk kezdődött.
Vágólapra másolva!

A Fővárosi Bíróság végzésében tényként rögzítette, hogy a MÁV Rt. és a három reprezentatív szakszervezet (Vasutasok Szakszervezete, Mozdonyvezetők Szakszervezete és a Vasúti dolgozók Szabad Szakszervezete) február 13-án minden addig vitatott kérdésben egyező álláspontot alakított ki. Ezt követően a sztrájk már csupán azért folytatódott, mert a munkáltató felmondta a szakszervezeti tagdíjak levonására vonatkozó korábbi megállapodást.

Az említett időponttól kezdve fenntartott sztrájk az indoklás szerint három oknál fogva is a sztrájktörvénybe ütközött.

A sztrájktörvény szerint a dolgozókat a gazdasági és szociális érdekeik biztosítására illette meg a sztrájk joga. A szakszervezeti tagdíj megállapítása és beszedése a szakszervezet belső ügye. A tagdíjlevonás kérdése tehát nem tekinthető érdekvitának, az nincs összefüggésben a dolgozók gazdasági és szociális érdekeivel.

Nem lehet jogszerűen sztrájkolni olyan munkáltatói intézkedés - vagy mulasztás - miatt, amely bíróság előtt megtámadható. A szakszervezeti tagdíjnak a munkabérből való levonása, illetve a levonás megtagadása pedig éppen ilyen munkáltatói intézkedés. A MÁV Rt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete között folyik is emiatt munkaügyi jogvita a bíróság előtt.

Mindezen túl sztrájkot csak olyan kérdések miatt lehet indítani, vagy fenntartani, amelyekben az előzetes egyeztető tárgyalások hét napon belül nem vezettek eredményre. A tagdíj levonásának kérdése a február 1-je előtti vitatott témák között nem szerepelt, ezt a kérdést először február 11-én vetették fel a szakszervezetek.

A bíróság végzése nem jogerős, az ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül lehet fellebbezést bejelenteni. Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének alelnöke szerint az érdekképviseletek élni fognak e lehetőséggel. A szakszervezeti vezető érvelése szerint ugyanis a MÁV Rt. és a szakszervezetek között nem volt aláírt megállapodás a vitatott kérdésekben február 13-án, ennek megfelelően a sztrájk az eredetileg meghirdetett célokért folyt.

Mint ismeretes a vasutassztrájk február 1-jén nulla órakor kezdődött, és a 14. napon fejeződött be, a munkabeszüntetés összesen 329 órán át tartott.

(MTI)

Korábban:

(2000.02.13.)